آفتاب
صف‌های طویل نان در چالوس

آب معدنی 3 هزار تومان، گوشت 50هزارتومان!

 آب معدنی 3 هزار تومان، گوشت 50هزارتومان!

نگاهی به آخرین وضعیت شهرهای غرب مازندران نشان می‌دهد که مردم این مناطق بحرانی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند.

به گزارش آفتاب به نقل از فارس، برای مازندرانی‌ها تنها خاطره سوز و سرمای سال 86 کافی است تا آهی بکشند و از برف و سرما یاد کنند اما زمستان 92 نیز در تقویم مردم مازندران با بحران و سرما به یادگار می‌ماند.
از دو روز گذشته مردم غرب استان سخت‌ترین شرایط زندگی خود را در میان برف عظیم و سنگین باریده شده بر زیباترین شهرهای مازندران تجربه می‌کنند.
قطع دو روزه برق در این منطقه تقریبا راه‌های ارتباطی دیجیتالی مانند تلفن و اینترنت را بر روی خبرنگاران این مناطق بسته و گاهی با جریان پیدا کردن برق چند دقیقه‌ای امکان مخابره خبر پیدا می‌کنند و این سخت‌ترین شرایطی است که بتوان برای مردم شهرها متصور شد، مردم محصور در برف، بدون برق و آب روزگار می‌گذرانند.
*آب و برق مهم‌ترین مشکل غرب مازندران



حسن قمی از شهروندان نوشهری درباره وضعیت مردم این‌منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: راه‌های ارتباطی این منطقه کاملا مسدود است و دسترسی به تقریبا 100 روستای این شهرستان غیرممکن شده است.
وی افزود: وضعیت نان در منطقه اسفناک شده اگر چه از محمودآباد، آمل و بابل نان به صورت موقت توزیع می‌شود اما پاسخگوی نیاز مردم نیست.
*صف‌های طویل برای نان



این شهروند نوشهری بیان کرد: مهم‌ترین مشکل منطقه آب و برق است و چون برق نیست بسیاری از راه‌های ارتباطی مردم نیز قطع شده و حجم برف نیز به گونه‌ای است که امکان خروج از خانه را ندارند.
وی با اشاره به اینکه اگر سرمای فعلی ادامه پیدا کند مشکل گاز نیز در منطقه پیدا می‌شود، یادآور شد: امروز مهم‌ترین دلخوشی مردم این است که خانه‌هایشان گرم است و اجاقی برای روشن شدن دارند.
قمی با تاکید بر اینکه صف‌های طویلی برای تهیه نان در نوشهر تشکیل شده است، گفت: چند نانوایی در سطح شهرستان با ژنراتورهای برقی و سوخت دوگانه نان پخت می‌کنند اما همچنان نان به اندازه کافی در اختیار مردم نیست.
این شهروند نوشهری یادآور شد: راه دسترسی کوچه به کوچه مردم با برق 1.5 متری مسدود است و این وضعیت در رامسر و عباس‌آباد به نسبت شدیدتر است.
وی گفت: قرار بود با هلی‌کوپتر نان و کنسرو و آب معدنی به منطقه ارسال کنند اما هنوز خبری از این آذوقه نیست.
*سودجویان دست به کارند



قمی با اشاره به اینکه به دلیل قطعی آب تنها راه دست یافتن مردم به آب، آب معدنی است که آن هم به قیمت گزاف به مردم فروخته می‌شود، افزود: آب معدنی بزرگ با قیمت یک‌هزار تومان امروز در نوشهر تا 3 هزار تومان به فروش می‌رسد و گوشت قرمز نیز تا 50 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
*کمبود امکانات مهم‌ترین مشکل منطقه



وی کمبود امکانات راهداری و شهرداری برای برف‌روبی معابر و خیابان‌ها را مهم‌ترین مشکل این منطقه می‌داند و تاکید کرد: در کل شهرستان سه یا چهار دستگاه برف‌روب وجود دارد و شهرداری‌ها نیز از امکانات خوبی برخوردار نیستند.
زهرا راه‌گل شهروند چالوسی نیز با اشاره به شرایط این منطقه بیان کرد: برق به صورت نیمه و موقتی در این شهر قطع و وصل می‌شود اما شرایط امروز غرب مازندران به مراتب سخت‌تر از سال 86 است.
وی افزود: سال 86 بحران تنها قطعی گاز بود اما امروز مردم برای تهیه نان و آب دچار مشکل هستند.
راه‌گل یادآور شد: آب معدنی موجود در مغازه‌ها به سرعت تمام شد و نانوایی‌ها نیز بسیار شلوغ است و بسیاری از مردم نیز به دلیل برف سنگی
ن توان خارج شدن از منزل را ندارند.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بیشتر کمک‌های آذوقه‌ای برای روستاها ارسال شده است، گفت: راه ارتباطی تقریبا تمام روستاهای منطقه مسدود شده است و نبود برق شرایط را سخت‌تر کرده است.
این شهروند چالوسی با بیان اینکه فعلا قیمت نان عادلانه است اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند بحران شدیدتر می‌شود، گفت: بیشترین نیاز مردم آب و برق است و خطر خرابی دستگاه‌های برقی مردم نیز وجود دارد.
*مردم برف را آب می‌کنند می‌خورند



وی افزود: کمبود آب به قدری است که مردم برف موجود در حیاط و خانه را آب می‌کنند و می‌خورند و تردد در شهر به سختی آن هم با خودروهای شاسی بلند و یا با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
*غرب مازندران نیازمند کمک شهرها و استان‌های همجوار



راه‌گل نیز به شرایط کمبود امکانات مانند کمبود دستگاه برف‌روب و بیل مکانیکی اشاره و تصریح کرد: شهرهای همجوار غرب مازندران نیز با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز است از شهرهای شرقی مازندران کمک به این مناطق گسیل شود.
وی یادآور شد: تا زمانی که کمک‌های استان‌های دیگر و شهرهای شرقی مازندران نباشد مدیریت بحران عملا غیرممکن است.
راه‌گل تصریح کرد: مردم برای تامین آذوقه خود کیک و کلوچه تهیه می‌کنند هر چند قیمت آنها افزایش چندانی ندارد اما ذخیره مغازه‌داران در حال اتمام است و در بسیاری از مغازه‌ها این اجناس تمام شده است.

وی افزود: مسئولان تلاش خود را می‌کنند اما این شهرها نیاز به کمک‌های بیشتری دارند.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد کمبود امکانات مهم‌ترین مشکل امروز غرب مازندران باشد و وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور و نیز دستگاه‌های ملی باید در این بحران به کمک مازندران بیایند و حداقل بعد از دو روز مردم این مناطق تنها نگذارند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که با ادامه این بحران آذوقه موجود در خانه‌های مردم نیز به اتمام می‌رسد و بحرانی شدیدتر به راه خواهد افتاد بنابراین ضروری است تامین نیاز مردم در اولویت برنامه مسئولان و به صورت مدیریت شده صورت گیرد و با توجه به اینکه بسیاری از مردم در خانه‌های خود محصور هستند این توزیع به صورت عادلانه انجام شود.
گزارش از الناز پاک‌نیا
کد N99002

وبگردی