آفتاب

جان کری به کره‌جنوبی می‌رود

جان کری به کره‌جنوبی می‌رود

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای بررسی مساله خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و مسائل مربوط به امنیت منطقه شمال شرق آسیا به کره‌جنوبی سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، مقام‌های آمریکایی و کره جنوبی قرار است درباره برنامه‌ریزی سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که احتمالا هفته سوم فوریه 2014 انجام می‌شود، با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

کری در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، آلمان که اول فوریه صورت گرفت برنامه خود را برای سفر به چین اعلام کرد و گفت: قرار است در یک سفر دو هفته‌ای کاری به چین بروم و درباره مساله کره شمالی با مقام‌های پکن به گفتگو بپردازم.

انتظار می‌رود که کری پس از یا پیش از سفر به پکن به سئول برود اما هنوز مشخص نیست که آیا وی در جریان این سفر به ‌آسیا به ژاپن نیز می‌رود یا خیر.

منابع ‌آگاه امروز (دوشنبه) اعلام کردند که سفر وزیر امور خارجه آمریکا به سئول در صورتی که برنامه‌ریزی شود چند روز پیش از آغاز رزمایش نظامی مشترک سالانه میان آمریکا و کره جنوبی صورت می‌گیرد که قرار است از اواخر فوریه ‌آغاز شود و در آوریل پایان یابد.

سفر جان کری در بحبوحه افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تحرکات نظامی احتمالی کره شمالی صورت می‌گیرد. کره شمالی همواره رزمایش مشترک نظامی میان سئول و واشنگتن را مورد نکوهش قرار داده و به آن بر چسب جنگ زده است.

جان کری در جریان سفر خود به سئول احتمالا با پارک گئون های، رئیس‌جمهور کره جنوبی و نخست‌وزیر این کشور دیدار می‌کند و بر راه‌هایی به منظور خلع سلاح اتمی کره شمالی و از سرگیری مذاکرات شش جانبه درباره پایان دادن به مساله اتمی شبه جزیره کره تاکید خواهد کرد.

آخرین سفر جان کری به سئول به آوریل 2013 بازمی‌گردد و این دیپلمات ارشد ‌آمریکایی قرار است در مورد برنامه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این سفر با مقام‌های کره جنوبی گفتگو کند.

انتهای پیام

کد N98991

وبگردی