آفتاب

کارشکنی معترضان و ادامه فلج سیاسی در بانکوک؛ تایلندی‌ها باز هم رای می‌دهند

کارشکنی معترضان و ادامه فلج سیاسی در بانکوک؛ تایلندی‌ها باز هم رای می‌دهند

در شرایطی که معترضان تایلندی انتخابات سراسری روز یکشنبه این کشور را در بانکوک و استان‌های جنوبی مختل کردند، مخالفان دولت شیناواترا متعهد شدند تا راهپیمایی‌های گسترده‌تری را در مرکز بانکوک به راه اندازند و نتایج انتخابات را ملغی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، رای‌گیری روز یکشنبه در پنج پایگاه رای‌گیری تایلند دچار اختلال شد اما خشونت‌های چشمگیری گزارش نشده است. پس از مشکلاتی که در انتخابات مقدماتی پیش آمد، هم‌چنین قرار است رای‌گیری دیگری در 23 فوریه سال جاری میلادی در مناطق مشخصی برگزار شود.

از سوی دیگر در 9 استان واقع در جنوب تایلند برگه‌های رای‌گیری وجود نداشت و برخی از نامزدها قادر به ثبت‌نام نبودند و هنوز مشخص نیست که چه موقع یک رای‌گیری جدید در این استان‌ها برگزار خواهد شد.

انتخابات روز یکشنبه تایلند تقریبا به صورت صلح‌آمیز برگزار شد، اما فلج سیاسی که این کشور را فرا گرفته قرار است ادامه یابد و دولت با دورنمای ماه‌ها اعتراضات و چالش‌های پیچیده قانونی مواجه خواهد بود. اقدام معترضان در پیش از انتخابات و در زمان برگزاری انتخابات موجب شده است تا تعدادی انتخابات کوچکتر پیش از تشکیل هر دولتی برگزار شود؛ اقدامی که احتمالا ماه‌ها به طول می‌انجامد.

یک روز پس از مختل شدن انتخابات سراسری توسط معترضان تایلندی و بسته شدن هزاران پایگاه رای‌گیری رهبران معترضان امروز (دوشنبه) از حامیان خود خواستند تا به مبارزات ادامه داده و به جمعیتی که در مناطق تجاری بانکوک تجمع کرده‌اند، بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتخابات سراسری روز یکشنبه به صورت صلح‌آمیز برگزار و در 90 درصد از پایگاه‌های انتخاباتی انجام شد اما اختلالات یعنی بلاتکلیفی سیاسی هفته‌ها و ماه‌ها ادامه خواهد یافت تا اینکه انتخابات میان دوره‌ای جدیدی برگزار شود.

تلاش برای برگزاری انتخابات سراسری روز یکشنبه بخشی از درگیری سه ماهه‌ای بود که کشور را به دو دسته حامیان و معترضان یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند تقسیم کرد. معترضان مکان‌های مهم کشور را تصرف و وزارتخانه‌های دولت را وادار به تعطیلی کرده‌اند.

معترضان ضددولتی تایلند که به دنبال سرنگونی دولت یینگلاک شیناواترا هستند، انتخابات سراسری روز یکشنبه تایلند را مختل کردند که به نظر می‌آید سرآغازی برای ناآرامی‌های سیاسی بیشتر باشد.

مخالفان که اقلیتی از مردم تایلند هستند به دنبال جایگزینی دولت منتخب با یک شورای تکنوکرات‌های غیرمنتخب هستند. آنها می‌گویند که نتایج این انتخابات را در دادگاه به چالش می‌کشند و به اعتراضات خیابانی در بانکوک ادامه خواهند داد.

معترضان ضددولتی توزیع صندوق‌های رای‌گیری را روز یکشنبه متوقف کردند و مقامات انتخاباتی را مجبور به تعطیلی رای‌گیری در برخی از مناطق بانکوک و جنوب تایلند کردند. اگر چه هیچ خشونتی در جریان این درگیری گزارش نشده اما درگیری روز شنبه میان حامیان دولت و معترضان دست‌کم هفت تن را زخمی و بسیاری از حامیان دولت را ترساند.

سومچای سریسوتیاکورن، یکی از کمیسیونرهای انتخابات یکی از افرادی است که به دلیل تعطیلی پایگاه رای‌گیری در بانکوک قادر به شرکت در انتخابات نبود.

بسیاری از ساکنان بانکوک در پایگاه‌های پلیس شکایت‌نامه‌هایی را پر کردند و این در حالی است که معترضان با پوشیدن لباس‌های نظامی و پوشاندن چهره‌های خود دسترسی به راه‌های نزدیک به پایگاه‌های رای‌گیری را مسدود کردند.

اما انتخابات در شمال و مناطق مرکزی و شرقی تایلند با آرامی برگزار شد. این رای‌گیری به صورت موفقیت‌آمیز در 90 درصد از 375 منطقه رای‌گیری کشور برگزار شد. اختلالات تنها به بانکوک و جنوب کشور محدود شده است.

سوتپ تائوگسوبان، رهبر معترضان ضددولتی تایلند که انتخابات را تحریم کرده بود، گفت: یکشنبه روزی است که شما جناح خود را انتخاب می‌کنید.

یکی از وکلای عالی‌رتبه تایلند گفت: نمی‌توان اشتباهات حزب حاکم را نادیده گرفت. اما سرنگونی آنها تنها باعث جلب حمایت از دولت خواهد شد.

وی معتقد است که معترضان ضددولتی انتخابات را "غیرآزاد و ناعادلانه" می‌دانند اما ملغی کردن نتایج انتخابات سراسری تنها منجر به خونریزی‌های بیشتر در خیابان‌ها خواهد شد.

معترضان ضددولتی تایلند همچنین قصد دارند به راهپیمایی‌های خود ادامه داده اما مکان آن را به دلیل ترس از اقدامات دولت برای متفرق کردنشان به مکان دیگری منتقل می‌کنند.

تائوگسوبان می‌گوید: معترضان راهپیمایی‌های خود در نزدیکی کوهستان "پیروزی" در مرکز بانکوک و خیابانی در شمال بانکوک را به پارک لومفینی، واقع در نزدیکی سفارت روسیه منتقل خواهند کرد.

وی تاکید می‌کند که معترضان اعتراضات خود را متوقف نکرده و تنها آن را به مکانی امن‌تر منتقل می‌کنند چرا که افراد ناشناسی به شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی تیراندازی کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N98891

وبگردی