آفتاب

کلینتون از سنا خواست تحریم‌های بیشتری علیه ایران تصویب نکند

کلینتون از سنا خواست تحریم‌های بیشتری علیه ایران تصویب نکند

هیلاری کلینتون از اعضای سنای آمریکا خواست تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در نامه‌ مورخ 26 ژانویه که روز یکشنبه منتشر کرد بر حمایت اولیه‌اش از آنچه وی "تحریم‌های فلج‌کننده" علیه برنامه هسته‌ای ایران خواند تاکید کرد و پس از آن به اعضای سنای آمریکا گفت که طرح پیشنهادی تحریم‌ها علیه ایران این خطر را به همراه دارد که اگر توافق نهایی نتواند در چارچوب زمانی شش ماهه حاصل شود، این طور به نظر برسد که آمریکا اشتباه کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، کلینتون در این نامه نوشت که این اتفاق می‌تواند حمایت جامعه بین‌المللی را که آمریکا برای به دست آوردن آن تلاش زیادی کرده است از بین ببرد، "جبهه متحد بین‌المللی را که ما ساخته‌ایم فرو بپاشد و در دراز مدت با باز کردن در برای سایر کشورها به منظور اتخاذ یک مسیر متفاوت، فشارها به ایران را تضعیف کند".

به گزارش این روزنامه انگلیسی کلینتون نسبت به دورنمای رسیدن آمریکا و ایران به یک راه‌حل صلح‌آمیز ابراز امیدواری نکرد و تنها گفت که "اکنون زمان‌ آن است به دیپلماسی‌مان فضایی دهیم تا عمل کند".

اظهارات کلینتون با اظهارات جان کری وزیر امور خارجه فعلی آمریکا تضاد بسیاری دارد؛ کری اخیرا در آلمان گفت که جهان در رابطه با ایران به یک دوراهی رسیده است.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در اظهارات بی‌اساس ایران را حامی تروریسم و تهدیدی برای امنیت جهان خواند و مدعی شد: توافق هسته ای با ایران ناگهان همه نگرانی‌هایی را که ما درباره رفتار دولت ایران داریم،‌ چه در سوریه، چه در منطقه و چه در قبال مردمش رفع نخواهد کرد. تا زمانی که ایران حامی تروریسم و تهدیدی برای امنیت جهانی باقی بماند،‌ ما مجبوریم در دفاع از متحدان و شرکای‌مان از جمله اسراییل هوشیار باقی بمانیم.

وی افزود: من در عین حال شکی ندارم اکنون زمان آن است به دیپلماسی‌مان فضایی برای عمل کردن بدهیم. اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، در آینده وقت برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، در صورت لزوم با حمایت بین‌المللی بیشتر جهت اعمال آنها و همینطور بررسی هر گزینه دیگری که روی میز قرار دارد، است.

کلینتون در ادامه با تحسین "رهبریت" کنگره آمریکا و تاکید بر اینکه دولت آمریکا و کنگره در مرحله کنونی باید اتحاد خود را حفظ کنند نوشت که اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، حوزه‌های اجرایی و حقوقی با اتحاد و سرعت و با حمایت متحدان آمریکا وارد عمل خواهند شد تا تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کنند".

اظهارات کلینتون با اظهارات باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در تضاد بود.

اوباما رییس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود که هفته گذشته برگزار شد بار دیگر تاکید کرد که اگر سنای آمریکا طرح تحریم‌ها علیه ایران را به پیش ببرد،‌ اوباما آن را وتو خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N98767

وبگردی