آفتاب
سی وپنجمین فجر استقلال/3

نگاهمان به خارج از کشور نباشد/ قانون اساسی و رهبری دو شاخص حفظ استقلال

نگاهمان به خارج از کشور نباشد/ قانون اساسی و رهبری دو شاخص حفظ استقلال

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، با بیان اینکه دو معیار قانون اساسی و رهبری شاخص های حفظ استقلال کشور هستند، گفت: امروز همه خود را طلبکار نظام و انقلاب می دانند، خودمان انقلابی به وجود آوردیم و باید برای آن هزینه دهیم؛ لذا برای حفظ استقلال نباید نگاهمان به خارج کشور باشد.

سید رضا اکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، استقلال را  یکی از شعارهای کلیدی، زیربنایی و ساختاری در اسلام عزیز خواند و گفت: استقلال یعنی مسلمان باید مستقل باشد و تحت سلطه هیچ فردی نباشد، خصوصا افرادی که با دین او، اعتقاد او و عزت او در اصطکاک باشند.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ای می فرماید هرگز خداوند برای کافران تسلط، سلطه و استیلای بر مومن را نخواسته است و این موضوع نیز در همه حوزه ها، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی صدق می کند؛ لذا شعار انقلاب اسلامی نیز بر مبنای استقلال شکل گرفته است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، با بیان اینکه ابعاد استقلال باید به تدریج به دست بیاید و به تدریج نیز حفاظت شود اظهارداشت: در کنار حفظ استقلال ناگزیر هستیم با دیگران در ارتباط و تعامل باشیم. نمی توانیم جزیره ای زندگی کنیم چراکه امروز دنیا دارد تبدیل به یک دهکده جهانی می شود بنابراین در عین حال که ناگزیریم با دنیای بیرون ارتباط داشته باشیم باید سه اصل حکمت، عزت و مصلحت را رعایت کنیم؛ یعنی ایران بنا دارد با 190 کشور جز اسرائیل در ارتباط باشد.

وی تاکید کرد: بدلیل آنکه  رژیم صهیونیستی غاصب و نامشروع است ما هرگز با آن رابطه ای نداریم و نخواهیم داشت اما نوبت به اروپا، آمریکا و آفریقا که می رسد می گوییم بر مبنای سه اصل حکمت، عزت و مصلحت با آنان تعامل و گفتگو خواهیم کرد و این موضوع در ارتباطات و تعاملات سیاسی و اقتصادی حکم می کند و در اینجا ما مانند فروشنده برخورد می کنیم که یا کالای سالم برای فروش داریم و یا آنکه قصد خرید کالای سالم آنان را داریم بنابراین استقلال در عین حال که یک اصل اساسی و ساختاری است در جاهای مختلف معنای متفاوت می دهد.

اکرمی در پاسخ به این سئوال که چه باید کرد با توجه به مطالب که گفتید برای رسیدن به اهداف خاص و همین جاهای متفاوت کرهایی انجام نشود که استقلال زیرپا گذاشته شود؟ گفت: ما دو معیار داریم یکی قانون و دیگری شاخصی به نام رهبری. وقتی می گوییم استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یعنی تصمیم شخصی نمی خواهیم بگیریم بلکه یک حکومت تصمیم می گیرد و این تصمیم نیز بر مبنای قانون و نظر رهبری است.

وی با بیان اینکه در زمینه فرهنگی با آسیب هایی روبرو هستیم، گفت: به نظر می آید در بخش فرهنگی کار شایسته و بایسته ای به طور جامع انجام ندادیم و در این حوزه آسیب پذیر هستیم. شبکه های اجتماعی، ماهواره، افزایش اعتیاد، افزایش طلاق، کاهش آمار ازدواج نمونه ای از این آسیب ها هستند که این آسیبهای اجتماعی مربوط به دولت هم نمی شود برای مقابله با این آسیب ها باید از خانواده ها شروع کرد و خانواده ها در این خصوص اهتمام بورزند. من همیشه گفته ام چطور در سبد یک خانواده مرغ، گوشت، کدو و سبزیجات وجد دارد اما کتاب وجود ندارد.

مشاور عالی وزیر کشور، همچنین با بیان اینکه در زمینه اقتصادی نیز بهره کاری ما پایین است، خاطرنشان کرد: امروز همه خود را طلبکار نظام و انقلاب می دانند، خودمان انقلابی به وجود آوردیم و برای آن باید هزینه و تلاش کنیم. خودمان برای سفره خودمان نان تهیه کنیم و تولید ملی را رونق دهیم ، نباید نگاهمان به خارج از کشور باشد، باید هر چه می توانیم خودمان تامین کنیم و این مسئله مورد توجه جدی قرار گیرد.

-----

پرونده ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی/ سی پنجمین فجر استقلال -3

کد N98503

وبگردی