آفتاب
/کلام روز/

کم دادن مزد کارگر، چه کیفری دارد؟

کم دادن مزد کارگر، چه کیفری دارد؟

اسلام طبقه کارگر را با بهترین و شریف‌ترین صفات ستوده است و به کاری که با انگیزه کسب درآمد حلال برای اداره آبرومندانه زندگی همراه باشد، اجر و ثواب جهاد در راه خدا می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اسلام به‌عنوان مکتب نجات‌ دهنده و تعالی‌بخش انسان‌ها کرامت ویژه‌ای برای همه و از جمله کارگران قائل است که با هیچ ارزش مادی قابل مقایسه نیست.

در روایات آمده است که پیامبر اسلام(ص) که انسان کامل و سرآمد همه انبیا است، متواضعانه دست کارگر را می‌بوسد. ایشان درباره جایگاه بنده مؤمن و کارگر در نزد خداوند فرمودند: خداوند متعال بنده مؤمن پیشه‏‌ور و شاغل را دوست دارد1".

اما درباره همین کارگر سفارش‌های فراوانی به کارفرمایان نیز شده است و بر پرداخت به موقع حق و حقوق آنها و حفظ شان و ارزش انسانی‌شان تاکید شده است.

پیامبر(ص) در این باره می‌فرمایند: " کسی که مزد مزدبگیر (کارگر) را کم دهد خداوند عملش را باطل گرداند و بوی بهشت را که از مسافت 500 ساله به مشام می‌رسد بر وی حرام کند2".

ایشان در جایی دیگر چنین فرمودند که "کم دادن مزد مزدبَر (کارگر) از گناهان بزرگ است3".

امام علی(ع) نیز از پیامبر خدا (ص) نقل می‌کنند که حضرت نهی فرمود از این که کارگری، پیش از تعیین مزدش، به کار گرفته شود4".

منابع احادیث:

1- کنز العمّال: 9199 منتخب میزان الحکمة: 144

2- أمالی الصدوق: 347 / 1 منتخب میزان الحکمة: 6

3- بحارالأنوار: 103 / 170 / 27 منتخب میزان الحکمة: 6

4- الفقیه: 4 / 10 / 4968 منتخب میزان الحکمة: 8

انتهای پیام

کد N98283

وبگردی