آفتاب

ترکیه پس از 10 سال اولین هواپیمای آواکس خود را از آمریکا تحویل گرفت

ترکیه پس از 10 سال اولین هواپیمای آواکس خود را از آمریکا تحویل گرفت

ارتش ترکیه پس از 10 سال انتظار اولین هواپیمای جاسوسی آواکس خود را از آمریکا تحویل گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، قرار است این هواپیما پیشرفته در مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری، رئیس ستاد مشترک، فرمانده ارتش و فرمانده نیروی هوایی ترکیه به طور رسمی وارد ناوگان هوایی ارتش ترکیه شود.

این هواپیما یکی از چهار هواپیمای آواکسی است که آنکارا پیشتر قرارداد آن را با شرکت بوئینگ آمریکا به ارزش 1.600 میلیارد دلار امضا کرده بود.

قرارداد مذکور در سال 2000 امضا شد و از اواخر سال 2013 وارد مراحل اجرایی شد. قرار است سه هواپیمای دیگر از این نوع در آینده به ارتش ترکیه تحویل داده شود.

هواپیمای جاسوسی مذکور اولین پرواز آزمایشی خود را در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه به اجرا درآورد و به گفته مسئولان نظامی آنکارا، توانسته کوچکترین تحرکات نظامی در سوریه را از فاصله صدها کیلومتر رصد کند.

هواپیمای تحویل داده شده به ترکیه، می‌تواند به مدت 24 ساعت پرواز کند و توانایی سوخت‌گیری هوایی را نیز داراست. این هواپیما در آن واحد امکان رصد و تجزیه و تحلیل سه هزار داده را دارد.

هواپیما آواکس همچنین می‌تواند از فاصله 350 کیلومتری به جمع‌آوری اطلاعات از اهداف مشخص شده بپردازد.

پیش‌بینی می‌شود به زودی هواپیمای آواکس به قطب اصلی جمع آوری اطلاعات در ارتش ترکیه تبدیل شود و اطلاعات اصلی ارتش از این هواپیما تامین گردد.

انتهای پیام

کد N100315

وبگردی