آفتاب

شب بزرگداشت علامه علی اکبر دهخدا در بلگراد برگزار شد

شب بزرگداشت علامه علی اکبر دهخدا در بلگراد برگزار شد

بلگراد-ایرنا- شب ادبی ایران و صربستان با عنوان شب علامه ˈعلی اکبر دهخدا و ووک کاراجیچˈ دو چهره بزرگ علمی و ادبی ایران و صربستان که در راه تعالی زبان و ادب دو کشور نقش برجسته و تعیین کننده داشتند، یکشنبه شب در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی بلگراد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برنامه ریزی شده بود، جمع کثیری از علاقمندان به فرهنگ و ادب، اساتید دانشگاه، مسئولین کتابخانه های شهری، دانشجویان و فارسی آموزان صربستانی حضور داشتند.

در این مراسم فرهنگی و ادبی، فارسی آموزان کلاس های رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد ضمن قرائت مقاله هایی به آثار ووک کراجیچ نویسنده و پژوهشگر ادبی نامدار صرب و چهره علمی، ادبی و فرهنگی علامه علی اکبر دهخدا پرداختند.

محمود شالویی رایزن فرهنگی ایران در بلگراد ضمن معرفی لغت نامه اثر گرانسنگ علامه دهخدا با ذکر اینکه شخصیتهای بزرگ علمی و ادبی هر کشور، متعلق به تمامی انسان ها و الگویی برای رشد و تعالی فکر و اندیشه هستند، از شخصیت ووک کاراجیچ به عنوان یک عالم و محقق برجسته صرب که منشاء خدمات ارزشمند به زبان و فرهنگ صربستان بوده است، یاد کرد.

وی در ادامه به معرفی ابعاد دیگری از شخصیت علامه دهخدا پرداخت و افزود: علامه دهخدا در طول عمر با برکت خود سرآمد تمامی پژوهشگران عصر خود بود و مهمترین و ارزشمندترین اثر وی که ˈلغت نامه دهخداˈ است، حاصل یک عمر کار و تلاش وی بوده است که کماکان نیز استمرار دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به چگونگی تالیف این اثر، چگونگی استفاده و کاربرد آن را نیز برای حاضرین تشریح کرد و با ارایه مثال های متعدد به تفاوت واژه ها و عبارت ها و نیز نحوه دسته بندی آن در لغت نامه دهخدا پرداخت.

سعید صفری استاد اعزامی زبان فارسی از تهران نیز در این مراسم با شکوه به مشابهت های علمی و ادبی این دو شخصیت بزرگ ادبی و فرهنگی ایران و صربی پرداخت و وجه مشترک آنها را تلاش برای اعتلای زبان و ادب دو کشور دانست.

صفری، ووک کاراجیچ را پدر زبان نوین صربی دانست و گفت: وی اولین دستور زبان مدون صربی و اولین لغت نامه را به نگارش درآورده و به گردآوری ادبیات فولکوریک پرداخته و در ابداع خط سریلیک به عنوان دقیقترین خط جهان اقدامات ارزشمندی داشته است.

وی در ادامه متناظر با این شخصیت بزرگ صرب، به علامه دهخدا در ایران اشاره کرد و گفت: وی با تالیف کتاب امثال و حکم، ترجمه متعدد آثار ارزشمند و در نهایت با نگارش بزرگترین فرهنگ واژه های زبان فارسی، پس از حکیم فردوسی، بزرگترین خدمت را در جهت ثبت و ضبط واژه های زبان فارسی و تثبیت آن انجام داده است.

اروپام**2061** 3404
کد N98073

وبگردی