آفتاب
تحولات آسیا/

حضور "عمران خان" در تیم مذاکرات دولت پاکستان با طالبان/ تعطیلی حوزه‌ های رای‌ گیری در تایلند دردسرساز شد

حضور "عمران خان" در تیم مذاکرات دولت پاکستان با طالبان/ تعطیلی حوزه‌ های رای‌ گیری در تایلند دردسرساز شد

حضور "عمران خان" در تیم مذاکرات دولت پاکستان با طالبان، بازدیدهای گسترده نظامی رهبر کره شمالی و تعطیلی 13 حوزه‌ رای‌ گیری در تایلند از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

پاکستان

به نوشته نیشن، پس از معرفی تیم پنج نفره مقامات پاکستانی برای تسهیل در روند مذاکرات با شبه نظامیان از سوی نواز شریف نخست وزیر، خبرگزاری فرانسه از حضور "عمران خان" بازیکن سابق کریکت و رهبر حزب "تحریک انصاف" در تیم مذاکرات دولت پاکستان با طالبان خبر داد.

شبه جزیره کره

همزمان با آمادگی کره شمالی برای مذاکره با همسایه اش و لغو رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ با اشاره به اختصاص دو سوم فعالیت‌ های عمومی کیم جونگ اون به بازدیدهای نظامی در ژانویه سال جاری  گزارش داد رهبر کره‌شمالی در ژانویه سال جاری میلادی در 9 فعالیت عمومی شرکت داشته که شش فعالیت مربوط به ارتش و فعالیتهای نظامی بوده است.

سریلانکا

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به اظهارات نیشا بیسوال معاون وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب و مرکز آسیا در زمینه شکست کولومبو در برقرار کردن عدالت در این کشور درعین حال از عدم حصول پیشرفت در زمینه اتهامات جنایات جنگی خبر داد.

بیسوال که اخیراً با جی ال پیریس نخست‌ وزیر و رانیل ویکرمیسنگه رهبر اپوزیسیون سریلانکا در کولومبو دیدار کرده است ضمن انتقاد از فساد دولتی در سریلانکا و حملات علیه اقلیت‌ های مذهبی همچون بوداییان، از تصمیم آمریکا برای صدور قطعنامه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه آتی خبر داد.

چین

به نوشته رویترز، وزارت خارجه چین نیز ضمن ابراز خرسندی درباره روابط پکن با مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کرد: زمانیکه چین، ویتنام، مالزی، برونئی، مجمع الجزایر فیلیپین و تایوان همگی مدعی مالکیت بر جزایر خالی از سکنه هستند، نیازی به ایجاد یک منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی نیست.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است.

جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند.

تایلند

پایگاه اینترنتی الجزیره نیز از تعطیلی 13 حوزه‌ رای‌ گیری از 33 حوزه رای گیری در تایلند در پی برگزاری تظاهرات ضددولتی در پایتخت این کشور همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی خبر داد.

با وجود آنکه پلیس تایلند تلاش بسیار گسترده ای را برای سرکوب تظاهرات معترضان انجام داده و هم اکنون 130 هزار پلیس در سراسر تایلند مستقر هستند، رسانه ها از مسدود شدن حوزه‌های اخذ رای در بانکوک و دیگر شهرهای تایلند خبر داده اند.

شینهوا نیز گزارش داد به خاطر تعطیلی شماری از حوزه های رای گیری حدود 12 میلیون از 48.77 میلیون فرد واجد رای دادن در تایلند نتوانستند آرای خود را در صندوق بیندازند.

اندونزی

مرکز لرزه نگاری آمریکا نیز گزارش داد که زمین لرزه 5.1 ریشتری اندونزی را لرزاند اما هنوز گزارشی درباره تلفات و خسارات ناشی از این زمین لرزه در دسترس نیست.

 



 

کد N97263

وبگردی