آفتاب

هانی‌زاده: السیسی شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات آینده مصر دارد

هانی‌زاده: السیسی شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات آینده مصر دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شانس السیسی برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری مصر به دلیل سابقه امنیتی زیاد او نسبت به سایر رقبا و تبلیغات سیاسی گسترده‌ای که برایش صورت می‌گیرد، بیش‌تر است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در رابطه با روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی به عنوان کاندید ریاست جمهوری مصر خاطر نشان کرد: رویکرد سکولارها و طیف‌های لیبرال در مصر به سمت انتخاب السیسی به عنوان رئیس‌جمهور آینده این کشور است.

وی افزود:‌ اغلب رسانه‌های مصری و احزاب سیاسی این کشور به دنبال این هستند که از السیسی چهره‌ای کاملا سیاسی و ملی ترسیم کنند تا با استفاده از فضای موجود و جریان‌سازی‌های گسترده‌ای که علیه اخوان‌المسلمین و طیف‌های اسلام‌گرا صورت می‌گیرد، او را رئیس‌جمهور این کشور کنند. در هر صورت السیسی شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات آینده مصر دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بالا بودن شانس السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر را نظامی بودن او دانست و گفت: تجربه 6 دهه گذشته در مصر نشان می‌دهد که هیچ سیاست‌مداری خارج از بدنه نیروهای مسلح مصر نمی‌تواند بر این کشور حکومت کند، علاوه بر این جز محمد مرسی سایر شخصیت‌هایی که در مصر روی کار آمدند همگی تا قبل از مرسی نظامی بودند، زیرا نیروهای مسلح مصر جایگاه خاصی در میان توده‌ی غیر مذهبی مصر دارند و به همین دلیل هم می‌توان السیسی را گزینه‌ای دانست که اغلب طیف‌های سیاسی تمایل دارند ریاست‌جمهری مصر را به عهده بگیرد.

هانی‌زاده با اشاره به وضعیت سایر کاندیداهای احتمالی مصر خاطرنشان کرد: یکی از این کاندیداها حمد‌ین صباحی است که از سوی سوسیالیست‌های ناصری پا به عرصه گذاشته است و دیگری محمد البرادعی است که تاحدی شانس برای کسب آراء را دارد، ولی هنوز هم طیف‌هایی برای معرفی کاندیدا وجود دارند که فعلا پا جلو نگذاشته‌اند اما با توجه به تبلیغات و شرایط اجتماعی مصر احتمال دارد یک نظامی روی کار بیاید. هم‌چنین رویکرد آمریکا، غرب و کشورهای منطقه مثل عربستان نیز به سمتی است که یک نظامی قدرتمند مثل السیسی را در مصر بیش‌تر پذیرا باشند.

وی ادامه داد: تبلیغات سیاسی مصر به سمتی است که از السیسی چهره‌ای متفاوت و جدید ساخته و او را فردی شبیه به جمال عبدالناصر، رهبر پیشین مصر معرفی می‌کند و همین تبلیغ‌ها باعث شده تا جامعه مصر کم کم احساس کند شباهت‌هایی میان السیسی و ناصر وجود دارد و او فردی ملی‌گرا است که می‌تواند مصر را از وضعیت کنونی خارج کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با این‌که آیا جامعه‌ انقلابی مصر آمادگی پذیرش یک نظامی دیگر را در راس حکومت دارد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: مردم مصر دو طیف هستند. یک طیف را مذهبیون و طیف دیگر را لیبرال‌ها تشکیل می‌دهند و با توجه به عملکرد نامطلوب یک ساله محمد مرسی ملت مصر احساس می‌کند که دیگر نمی‌توانند امور کشور را به دست اخوانی‌ها بسپارند، بنابراین بسیاری از اسلام‌گراها نیز به سمت لیبرال‌ها متمایل شدند و همین امر نشان می‌دهد که جامعه مصر اخوان‌المسلمین را دیگر نمی‌پذیرد، بنابراین شانس اخوانی‌ها و اسلام‌گرایان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری مصر کم خواهد بود.

وی ادامه داد: هرچند احتمال پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر کم است، ولی امکان روی کارآمدن آن‌ها در انتخابات پارلمانی و به دست گرفتن برخی کرسی‌ها وجود دارد.

هانی‌زاده در مورد تحولات جامعه مصر نسبت به زمان مبارک خاطر نشان کرد: در صورتی که السیسی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری روی کار بیاید برای ادار‌ه‌ جامعه‌ مجبور است از نیروهای مسلح به صورت مستقل استفاده کند ولی به طور کلی نیروهای مسلح جامعه‌ مصر در سیاست و ساختار این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای به عهده دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به 62 سال حاکمیت نیروهای مسلح مصر افزود: برخلاف تونس که سیاسیون از نیروهای مسلح برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، در مصر پس از کودتای افسران آزاد نیروهای مسلح قدرت را به دست گرفتند و به جز یک سالی که اخوان‌المسلمین بر قدرت بود عموما نظامی‌ها در شکل‌گیری ساختار قدرت و حمایت از سیاسیون مصر ایفای نقش می‌کردند.

هانی‌زاده در پایان در مورد توانایی‌های احتمالی السیسی برای اداره مصر گفت: السیسی تجربه‌ زیادی در مسائل سیاسی ندارد، اما در زمینه‌ امنیتی سابقه‌ طولانی دارد و با توجه به وضعیت امنیتی این کشور به نظر می‌رسد در صورت روی کار آمدن طی یک الی دو سال آینده اشتباهاتی را مرتکب می‌شود ولی به نظر می‌رسد از افراد تاثیرگذاری مثل عمرو موسی و سایر شخصیت‌های لیبرال برای هدایت کشور و مشورت گرفتن از آنها استفاده کند.

انتهای پیام

کد N96705

وبگردی