آفتاب

علمای مذهبی پاکستان خواستار آتش بس میان دولت و گروه طالبان شدند

علمای مذهبی پاکستان خواستار آتش بس میان دولت و گروه طالبان شدند

اسلام آباد- ایرنا - منابع خبری پاکستان روز یکشنبه گزارش دادند: علمای ارشد مذهبی در این کشور خواستار برقراری آتش بس فوری میان دولت و گروه تحریک طالبان (تی تی پی ) برای از سرگیری مجدد مذاکرات صلح شدند.

این منابع نوشتند: حدود 15 تن از علمای ارشد مذهبی پاکستان ، امروز در شهر کراچی با یکدیگر ملاقات و بر اجرای آتش بس فوری میان نیروهای دولت و شبه نظامیان طالبان برای از سر گیری مذاکرات صلح تاکید کردند.

گروه تحریک طالبان شب گذشته نمایندگان خود از میان رهبران سیاسی و مذهبی در پاکستان برای از سرگیری مذاکرات صلح انتخاب و معرفی کرد.

شاهد الله شاهد سخنگوی طالبان به رسانه ها گفت : شورای مرکزی گروه تحریک طالبان در نشست خود به اتفاق آرا تصمیم به معرفی یک کمیته پنج نفری برای آغاز تعامل و گفت وگوهای صلح با دولت گرفته است.

وی افزود: شورای مرکزی گروه طالبان و رهبران شاخه های شبه نظامی متعلق به این گروه نظر مثبت خود را به پیشنهاد گفت و گوهای صلح با دولت اعلام کردند.

پیش از این دولت پاکستان یک کمیته چهار نفری را بمنظور مذاکرات صلح با طالبان معرفی کرده بود.

عرفان صدیقی هماهنگ کننده گروه نمایندگی دولت روز گذشته از طالبان خواست تا گروه نمایندگی خود را برای آغاز فرآیند صلح معرفی کند.

طالبان پنج نفر از رهبران کمیته های خود از جمله ˈعمران خان ˈ رییس حزب تحریک انصاف و رهبر ارشد مخالفان دولت در مجلس ملی ؛ مولانا سمیع الحق رییس جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع ( پدر معنوی طالبان) ،محمد ابراهیم رییس حزب جماعت اسلامی ایالت خیبر پختونخوا ؛ مفتی کیفیت الله عضو راشد حزب جمعیت علمای اسلام ( شاخه فضل ) پاکستان و مولانا عبدالعزیز امام جماعت سابق مسجد لال اسلام آباد را به عنوان گروه نمایندگی خود برای مذاکرات با دولت معرفی کرد.

رییس حزب جماعت اسلامی علمای اسلام در گفت وگو با رسانه ها تایید کرد که طالبان روز شنبه در تماسی با وی خواستار نمایندگی اش در گفت وگوهای صلح شده است.

وی افزود : ما نقش میانجی گر میان طالبان و دولت را خواهیم داشت و پیام های رهبران گروه تحریک طالبان را به نمایندگان دولت ارائه و پیام های دولت را به سرکرده ها و شورای رهبری طالبان انتقال می دهیم .

مولانا عبدالعزیز دیگر عضو نمایندگی طالبان نیز تایید کرد که گروه تحریک طالبان وی را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده است.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان پیش از این در جلسه علنی نمایندگان مجلس ملی اعلام کرد که کمیته چهار نفری صلح متشکل از کارشناسان این کشور به منظور ازسرگیری گفت و گوها میان دولت و شبه نظامیان طالبان تشکیل شده است.

ˈ عرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر، ˈرحیم الله یوسف زییˈ روزنامه نگار برجسته، ˈرستم شاه مهمندˈ سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و ˈسرگرد عامرˈ افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور از اعضای کمیته صلح برای پیشبرد مذاکره میان دولت و شبه نظامیان تحریک طالبان انتخاب شدند.

آساق ** 1095**5981
کد N96700

وبگردی