آفتاب

آغاز مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان/ دو نفر از مسئولان ستاد انتخاباتی "عبدالله" کشته شدند

آغاز مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان/ دو نفر از مسئولان ستاد انتخاباتی "عبدالله" کشته شدند

فشار انگلیس بر کرزای برای امضای توافقنامه امنیتی، آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری و کشته شدن دو نفر از مسئولان ستاد انتخاباتی "عبدالله عبدالله" از جمله خبرهای مرتبط با افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارشی به اظهارات فیلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان پرداخت و نوشت لندن خواستار امضای هرچه سریعتر توافقنامه امنیتی مورد مناقشه میان کابل و واشنگتن شده است.

فیلیپ هاموند با اذعان به ادامه فشارهای انگلیس بر کرزای برای امضای پیمان راهبردی امضای این توافق را در راستای منافع افغانستان خواند و بر لزوم تشویق کرزای برای امضای این پیمان از سوی روسیه، چین و ایران تاکید کرد.

یک مقام کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان به شینهوا گفت: مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از صبح امروز یکشنبه با نصب بیلبوردها، عکس‌ های تبلیغاتی آنها و برگزاری همایش‌ های انتخاباتی از سوی نامزدها در کابل و برخی شهرهای دیگر آغاز شده است و شماری از نامزدها برای شرکت در نخستین همایش‌ های انتخاباتی به پایتخت آمده اند.

شبکه خبری بی بی سی نیز از افتتاح رسمی ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، عبدرب‌الرسول سیاف، عبدالقیوم کرزی و گل آغا شرزی در کابل خبر داد که اجازه فعالیت انتخاباتی را تا دو روز پیش از برگزاری انتخابات در 16 فروردین سال آتی پیدا کرده اند.

رسانه‌ های افغانی نیز با اشاره به رقابت 11 نامزد انتخاباتی که برای تصدی پست ریاست جمهوری در پنج سال آتی تلاش می کنند، برنامه هایی را در رابطه با فعالیت های ویژه انتخاباتی نامزدها منتشر کردند.

آغاز فعالیت های انتخاباتی درحالیست که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که از جمله گروههای مسلح مخالف دولت است، خواستار تحریم انتخابات از سوی اعضای و حامیان این گروه در انتخابات شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به وجود تهدیدهای امنیتی در زمان برگزاری انتخابات گزارش داد که پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی "احمد همدرد" و "شجاع‌ الدین" دو نفر از مسئولان ستاد انتخاباتی "عبدالله عبدالله" یکی از نامزدها در ولایت هرات به ضرب گلوله کشته شد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته اما احتمال می رود که سرکردگان طالبان پشت پرده این حمله باشد.

عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق افغانستان و نامزد انتخابات در سال 2009 نیز ضمن محکوم کردن این حمله کشتار مسئولان ستاد انتخاباتی را با اهداف سیاسی خواند.

مقامات افغانی همچنین گزارش دادند که در جریان حمله طالبان به ولایت فراه در غرب این کشور چهار نظامی کشته و چهار فرد دیگر زخمی شدند.

کد N96685

وبگردی