آفتاب
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل:

تردیدی درباره نقش موثر و سازنده ایران برای حل بحران سوریه وجود ندارد

تردیدی درباره نقش موثر و سازنده ایران برای حل بحران سوریه وجود ندارد

نیویورک، ایرنا - ˈویتالی چورکینˈ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: هیچ تردیدی درباره نقش موثر و سازنده ایران برای کمک به حل بحران کنونی در سوریه وجود ندارد و امیدواریم ایران در مذاکرات آتی حضور داشته باشد.

چورکین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مقر اصلی سازمان ملل متحد، در باره عدم حضور ایران در نشست ژنو 2 اظهار داشت: واضح بود که دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی صلح سوریه که یک روز قبل از برگزاری نشست مذکور انجام شد، توسط مقام ایرانی پذیرفته نخواهد شد.

چورکین افزود: در بیانیه محتاطانه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در آن روز هم تاکید شد که بان کی مون انتظار ندارد یک روز مانده به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح سوریه، ایران این دعوت را بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه ˈدرها به روی مقام های ایرانی برای مشارکت در کنفرانس صلح سوریه باز استˈ، گفت: بدون شک حضور ایران برای حل بحران سوریه موثر و سازنده خواهد بود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ضمن ابراز ناخرسندی از نتیجه مذاکرات ژنو2 تصریح کرد: ˈاختلافات جدی میان نمایندگان دولت و گروههای مخالف، شرایط را برای رسیدن به تفاهم بسیار پیچیده کرده است.ˈ

وی در عین حال بر ضرورت ادامه گفت وگوها تاکید و اظهار امیدواری کرد در مذاکرات آتی، دو طرف به راههایی مشترک برای رسیدن به یک تفاهم به منظور پایان دادن به بحرانی کنونی در سوریه نزدیک شوند.

چورکین با اشاره به اظهارات اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که نشستن دو طرف بر سر میز مذاکره را یک قدم مثبت و امیدبخش توصیف کرده است، گفت: بدون شک در نشست های آتی بین دو طرف، مسایل بسیار پیچیده تری مطرح خواهد شد.

کنفرانس صلح بین المللی سوریه (ژنو 2) روز جمعه بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به پایان رسید و دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه این نهاد بین المللی از شکست این مذاکرات اظهار ناامیدی کردند.

دبیرکل سازمان ملل 48 ساعت قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2 رسما از ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی صلح سوریه دعوت به عمل آورد اما کمتر از 24 ساعت مانده به برگزاری نشست مذکور تحت فشار برخی جریان های خاص و دولت آمریکا از دعوت خود منصرف شد.

بعد از شکست مذاکرات ژنو 2، بسیاری از مقام ها و کارشناسان کشورهای مختلف به ویژه مقام های آمریکایی با انتقاد از پس گرفته شدن دعوت از ایران، بر ضرورت حضور موثر و سازنده ایران برای کمک به حل بحران سوریه تاکید و خواستار مشارکت جدی ایران در نشست های آتی شدند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران همواره بر آمادگی کشورمان برای کمک به حل بحران سوریه و مشارکت در هر گونه نشست بین المللی بدون پذیرش هر گونه پیش شرطی تاکید کرده اند.

اروپام/ 2253 **1908**1485**1337
کد N95620

وبگردی