آفتاب

دنیس رادمن: رهبر کره‌ شمالی دیکتاتور نیست/ آمادگی مشروط پیونگ یانگ برای گفتگو با کره جنوبی

دنیس رادمن: رهبر کره‌ شمالی دیکتاتور نیست/ آمادگی مشروط پیونگ یانگ برای گفتگو با کره جنوبی

دوست نامیدن رهبر کره‌ شمالی از سوی بسکتبالیست سابق آمریکایی و آمادگی مشروط پیونگ یانگ برای گفتگو با کره جنوبی از جمله خبرهای مرتبط با شبه جزیره کره به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رسمی آذربایجان با اشاره به اعتراف دنیس رادمن بسکتبالیست سابق آمریکایی به مست بودن در گفتگو با سی.ان.ان در کره‌ شمالی به نقل از وی نوشت: از دیدار با رهبر کره‌ شمالی که آن را دوستم نه یک دیکتاتور می دانم، پشیمان نبوده و همیشه وی را "پسر" خطاب می کنم.

وی افزود: حاضرم جایم را با "کنت بائه" شهروند آمریکایی- کره عوض کنم که در حال سپری کردن دومین سال از محکومیت 15 ساله خود در کره شمالی است.

مقامات آمریکایی بارها خواستار آزادی کنت بائه شهروند آمریکایی- کره ای شدند که پیونگ یانگ وی را از دو سال گذشته تاکنون زندانی کرده است.

به نوشته گلوبال پست، کنت بائه در نوامبر گذشته به کره شمالی سفر کرد اما مقامات این کشور وی را به اتهام تلاش برای براندازی نظام این کشور بازداشت کرده و راهی زندان کردند.

کنت بائه هم اکنون به اتهام ارتکاب جنایت علیه دولت به 15 سال حبس محکوم شده که همین اقدام باعث بدتر شدن روابط واشنگتن و پیونگ یانگ شده است.

رسانه های آمریکایی گزارشهای خود را به گونه ای منتشر کردند که کنت بائه تنها به عنوان یک گردشگر وارد کره شمالی شده است و در پی جاسوسی و تلاش برای براندازی نظام نبوده است.

آسوشیتد پرس نیز در این باره می نویسد: این اولین بار نیست که با بالاگرفتن تنش ها بر سر مسئله هسته ای کره شمالی، یک فرد آمریکایی بازداشت و به اتهام تلاش برای براندازی نظام محکوم می شود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، بائه ششمین تبعه آمریکایی است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بازداشت شده است. دیگر افراد دستگیر شده در نهایت اخراج یا آزاد شدند.

خبر دیگر اینکه هیون هاک بونگ سفیر کره شمالی در انگلیس از آمادگی پیونگ یانگ برای گفتگو با کره جنوبی به منظور دیدار خانواده های جدا شده کره ای در پی جنگ خبر داد و در عین حال گفت مذاکرات تنها در صورت لغو رزمایش سالانه همسایه اش با آمریکا آغاز می شود.

کد N94858

وبگردی