آفتاب
چامسکی در گفتگو با مهر:

آمریکا می خواهد طرفهای دخیل در بحران سوریه را در کنترل خود داشته باشد

آمریکا می خواهد طرفهای دخیل در بحران سوریه را در کنترل خود داشته باشد

نوآم چامسکی نظریه پرداز آمریکایی با اشاره به اینکه اظهارات مقامات آمریکایی در مورد آینده مذاکرات سوریه مبهم است، گفت: آمریکا می خواهد همه چیز را در کنترل خود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دور اول مذاکرات ژنو 2 درباره بحران سوریه روز گذشته به پایان رسید و "اخضر الابراهیمی" نماینده سازمان ملل در امور سوریه از اختلاف زیاد میان طرفین سخن گفت.

اما طرفین قبول کرده اند که دور بعدی مذاکرات را در تاریخ 21 بهمن از سرگیرند که تداوم مذاکرات می تواند نشانه ای مثبت باشد.

اینکه این مذاکرات چه نتایجی می تواند در آینده داشته باشد را در گفتگویی کوتاه با نوام چامسکی نظریه پرداز آمریکایی در میان گذاشتیم که در ادامه از نظر می گذرد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: چه نتایجی را برای مذاکرات ژنو در خصوص سوریه پیش بینی می کنید؟ آیا این مذاکرات منتج به نتایج قابل قبولی خواهد شد؟

چامسکی: همانگونه که اخضر الابراهیمی در پایان دور اول مذاکرات بیان کرد هیئت سوری و مخالفان اسد در زیر یک سقف با حضور او با هم مذاکره کردند. این به معنای این است که دو طرف همدیگر را تصدیق کردند و به یکدیگر رسمیت دادند.

باید توجه داشت که این شروع کار است و هنوز برای رسیدن به نتایج قابل قبول باید صبر کرد.

همانگونه که مطلع هستید ایران غایب این نشست بود و یکی از عواملی که سبب فشار برای عدم حضور ایران شد آمریکا بود. از سوی  دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرده است که ایران در آینده به مذاکرات بپیوندد. چه دلیلی باعث شده تا آمریکا چنین رویکرد متناقضی در این خصوص داشته باشد؟

به نظر من این مواضع متناقض نیست. اما ایالات متحده می خواهد همه چیز را در کنترل خود داشته باشد.

آمریکا می خواهد همه طرفهایی که در بحران سوریه به نوعی دخیل هستند و یا می توانند کمکی بکنند را در کنترل خود داشته باشد. آمریکا نمی خواهد چیزی خارج از کنترلش رقم بخورد.

 اما اظهاراتی که مقامات آمریکایی در مورد آینده مذاکرات می کنند مبهم است. بر این اساس نمی توان روی اظهارات آنها تحلیل معناداری ارائه داد.

اهمیت ایران در مذاکرات قابل توجه است. بر این اساس ایران چگونه می تواند به حل این بحران کمک کند؟

ایران می تواند بر یک سری اصول که قابل دفاع باشد تأکید داشته باشد و به حل این بحران کمک کند.

.......

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N94855

وبگردی