آفتاب

آغاز بررسي سياست‌هاي كلي جمعيت/ عدم حضور روحانی و لاریجانی در جلسه مجمع تشخيص

آغاز بررسي سياست‌هاي كلي جمعيت/ عدم حضور روحانی و لاریجانی در جلسه مجمع تشخيص

بررسي و تدوين سياست‌هاي كلّي جمعيّت، در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، با حضور وزرا و كارشناسان مربوطه از نهادها و دستگاههاي ذيربط، در دستور كار قرار گرفت و هفت بند از اين سياست‌هاي به تصويب رسيد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتداي اين جلسه، آيت الله هاشمي رفسنجاني، با تبريك آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي، بويژه 12 بهمن روز رحمت و سالگرد ورود افتخارآميز و با شكوه امام امت به ميهن اسلامي به اعضاء، آحاد مردم و امّت اسلامي، به خطراتي كه در سال 57 از ناحيه رژيم ستم شاهي و حاميانش، امام، مردم و انقلاب را بطور جدّي تهديد مي‌كرد اشاره كرد و افزود: اصرار امام (ره) براي بازگشت به كشور در كوران حوادث، به واقع موضوعي شبيه معجزه الهي بود كه در آن مقطع اتفاق افتاد.
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توجه به مباحثي كه در آن زمان بين نيروهاي انقلابي براي ورود حضرت امام وجود داشت گفت: برخي معتقد بودند كه به رغم خطرات جدّي موجود براي حفظ جان امام (ره) با توكل به خداوند امام وارد كشور شوند و برخي نيز استدلال مي‌كردند كه همه هستي مردم در وجود امام امت است و نبايد خطر كرد و امام نبايد در آن شرايط وارد كشور شوند، ايشان افزود: وقتي اين مباحث به امام منتقل شد فرمودند: تصميم براي بازگشت جدّي است و با توكل به خداوند و پذيرش خطرات، خواهم آمد.
 
هاشمي رفسنجاني، با اشاره به تشديد ددمنشي‌هاي رژيم شاه در كشتار مردم انقلابي و تحصن علما در دانشگاه تهران براي حمايت از مردم و فشار به رژيم براي دادن مجوز ورود پرواز انقلاب گفت: در آن مقطع حساس كه مردم زير فشار و كشتار فرياد مي‌زدند: رهبران ، ما را مسلح كنيد و سراسر كشور ملتهب و همراه با دلهره و اضطراب بود و مسير عبور هواپيماي امام از فضاي برخي كشورهاي متخاصم مي‌گذشت و بسياري از مراكز قدرت و فرودگاه هنوز در دست رژيم بود امام آن تصميم تاريخي را گرفتند و با فرود هواپيماي امام در فرودگاه مهرآباد، در واقع دلهاي مردم نيز آرام گرفت.
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، با تأكيد بر وجود خطراتي كه امام، انقلاب و مردم را حتي پس از ورود حضرت امام تهديد مي‌كرد گفت: رژيم كه تزلزل جدّي را در همه اركان خود احساس مي‌كرد و سرعت پيشرفت انقلاب، حاميانش را دچار دلهره مضاعف كرده و براي آنها كابوس شده بود، تصميم داشتند براي سركوب مردم در صورت ضرورت، كل تهران را بمباران كرده و دوباره بسازند ولي يك بار ديگر تصميم الهي و تاريخي امام در مورد لغو حكومت نظامي و دعوت مردم براي حضور در خيابانها، به مدد انقلاب و مردم آمد و توطئه شوم رژيم را خنثي كرد.
 
هاشمي رفسنجاني، پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران را در سايه وحدت كلمه، همدلي، تدبير و يكپارچگي و نهايتاً رحمت و لطف خداوند دانست و گفت: امروز نيز با گذشت 35 سال از آن ايّام مسوولان و مردم، به وحدت و همدلي و پرهيز از تفرقه، براي حفظ دستاوردهاي انقلاب و گذر از تنگناهاي دشوار، نياز بيشتري دارند و بايد با تفكر اعتدالي و تدبير و عقلانيت با مشاركت همه اعضاي خانواده انقلاب، نظام جمهوري اسلامي ايران را به منزل مقصود خود برسانيم.
 
در ادامه جلسه امروز، بررسي و تدوين سياست‌هاي كلّي جمعيت با حضور اكثريت اعضا و وزراي كشور، نيرو، تعاون، كار و امور اجتماعي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي ، رييس مركز آمار ايران و معاون پژوهش و آموزش سازمان حفاظت محيط زيست در دستور كار قرار گرفت كه پس از طرح پيشنهادات كميسيون مشترك مجمع، اعضا به بحث و برررسي در مورد موضوعات پيشنهادي پرداختند و موارد ذيل به تصويب رسيد: 
1-‌ ارتقاء پويايي، بالندگي و جواني جمعيت با افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني.
2-‌ رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌هاي جوان و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌هاي زندگي و تربيت نسل كارآمد.
3-‌ اختصاص تسهيلات مناسب بويژه بيمه درماني براي زنان در دوره بارداري و شيردهي، ايجاد بيمه درمان ناباروري مردان و زنان و تقويت نهادها و مؤسسات حمايتي ذي ربط.
4-‌ تحكيم بنيان و پايداري خانواده با اصلاح و تكميل آموزش‌هاي عمومي درباره اصالت كانون خانواده و فرزند پروري و با آموزش مهارت هاي زندگي و ارتباطي و ارائه خدمات مشاوره‌اي بر مبناي فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي، ايراني و توسعه و تقويت نظام تأمين اجتماعي، خدمات بهداشتي و درماني و مراقبت‌هاي پزشكي در جهت سلامت باروري و فرزندآوري.
5-‌ ترويج و نهادينه‌سازي سبك زندگي اسلامي، ايراني و مقابله با سبك زندگي مغاير با آن.
6- ارتقاي اميد به زندگي، تأمين سلامت و تغذيه سالم جمعيت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، بويژه اعتياد، سوانح، آلودگي‌هاي زيست محيطي و بيماري ها.
7-‌ فرهنگ سازي براي احترام و تكريم سالمندان و ايجاد شرايط لازم جهت تأمين سلامت و نگهداري آنان در خانواده و پيش بيني سازوكار لازم جهت بهره‌مندي از تجارب و توانمندي‌هاي سالمندان در فعاليت‌هاي مناسب.
کد N94596

وبگردی