آفتاب
تحولات آسیا/

آمریکا رفتار چین با خبرنگارن خارجی را به باد انتقاد گرفت/ هشدار واشنگتن درباره اعلام منطقه دفاع هوایی در دریای چین

آمریکا رفتار چین با خبرنگارن خارجی را به باد انتقاد گرفت/ هشدار واشنگتن درباره اعلام منطقه دفاع هوایی در دریای چین

استعفای وزیر تجارت اندونزی، سفر نخست وزیر کامبوج به لائوس، انتقاد آمریکا از رفتار چین با خبرنگارن خارجی و هشدار واشنگتن درباره اعلام منطقه دفاع هوایی در دریای چین جنوبی از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

اندونزی

وزیر تجارت اندونزی اعلام کرد که برای آغاز فعالیت های انتخاباتی خود از سمت خود استعفا می دهد.

گیتا ویرجاوان نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی اعلام کرده و قرار است که با نه نامزد دیگر رقابت کند.

خبر دیگر اینکه رئیس جمهوری اندونزی اعلام کرد جمعیت این کشور در سال 2035 از 238 میلیون نفر به 305 میلیون نفر می رسد.

وی افزود هچنین پیش بینی می شود که در سال 2035 تقاضا برای تامین غذا با 25 درصد رشد در جمعیت به میزان 40 درصد افزایش یابد.

ژاپن

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که روابط کشورش با آمریکا تحت تاثیر بازدید از معبد مورد مناقشه یاسوکنی در دسامبر قرار نمی گیرد و روابط دو کشور همچنان مستحکم است.

بر این اساس کسانی که در این معبد دفن شده اند افرادی هستند که در تهاجمات ژاپن به همسایگان خود در جنگ جهانی دوم و پیش از آن کشته شده اند. با این حال آبه اعلام کرد هدفش از این دیدار گرامی داشتن افرادی است که قربانی جنگ شده اند و این به معنی تایید اقدامات جنایتکارانه نیست.

در همین رابطه وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعتراض شدید دولت و ملت این کشور از اقدام نخست وزیر ژاپن را به اطلاع توکیو رساند. همچنین سفارت آمریکا در توکیو از این اقدام آبه اظهار تاسف کرد. گفتنی است بازدید مقامات ژاپنی از معبد یاسوکنی همواره با انتقاد همسایگان این کشور به ویژه چین همراه بوده است.

این دیدار 30 دقیقه ای موجی از انتقادهای همسایگان ژاپن را به دنبال داشت. دولت های چین، کره شمالی و کره جنوبی اقدام نخست وزیر ژاپن را یادآور قدرت امپریالیستی ژاپن در گذشته دانسته و آن را محکوم کردند.

کامبوج

نخست وزیر کامبوج در روزهای ششم تا هفتم فوریه با هدف گسترش روابط دوجانبه و همکاری میان دو کشور به لائوس سفر می کند.

خبر دیگر اینکه نخست وزیر کامبوج اعلام کرد کشورش خواهان سرمایه گذاری بیشتر انگلیسی ها برای کمک به اقتصاد این کشور در حال توسعه و کاهش میزان فقر است.

مالزی

دولت مالزی همچنین اعلام کرد که در روند صدور روادید را برای گردشگران هندی و چینی در سال 2014 تسهیل می بخشد.

چین

پس از آنکه چین روادید "آستین رمزی" خبرنگار آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز را تمدید نکرد و وی را از این کشور اخراج کرد، کاخ سفید در بیانیه ای ضمن انتقاد از رفتار چین با خبرنگارن خارجی رفتار پکن را در تعارض کامل با رفتار آمریکا با خبرنگاران چینی و دیگر خبرنگاران خارجی معرفی کرد.

کاخ سفید در این بیانیه همچنین خواستار پایبندی چین به صدور به موقع روادید و تصمیمات برای خبرنگاران خارجی و فیلتر نکردن وب‌ سایت‌ های رسانه‌ های آمریکایی شد.

مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن هشدار به چین درباره اعلام منطقه دفاع هوایی جدید در دریای چین جنوبی این اقدامات را تحریک آمیز و یکجانبه خواند که باعث افزایش شده و همچنین به دیپلماسی ضربه می زند.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

کد N94466

وبگردی