آفتاب

لاوروف:روسیه به تنهایی قادر به حل بحران سوریه نیست/اروپا خشونت‌های اوکراین را تحریک می‌کند

لاوروف:روسیه به تنهایی قادر به حل بحران سوریه نیست/اروپا خشونت‌های اوکراین را تحریک می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو به تنهایی قادر به حل و فصل بحران سوریه نیست، تاکید کرد که باید بر روی دو طرف درگیری‌ها در این کشور اعمال فشار صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه بحران سوریه باعث ظهور پدیده تروریسم شده است، تاکید کرد که باید دامنه هیات مخالفان سوریه در «ژنو 2» گسترده‌تر شود.

این مقام روسی عنوان داشت: مسکو بر این باور است که تصمیم‌هایی که پیرامون امحای تسلیحات شیمیایی سوریه و برگزاری نشست ژنو 2 و همچنین مساله هسته‌ای ایران صورت گرفت، در نتیجه فعالیت‌های دسته جمعی محقق شد.

سرگئی لاوروف همچنین با اعلام حمایت مسکو از مذاکراتی که در ژنو میان دولت و مخالفان سوری آغاز شده است، تاکید کرد: باید به سوری‌ها کمک شود تا خودشان آینده کشورشان را تعیین کنند.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم که این روند سیاسی آغاز شده به حفظ حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن کمک کنند و در این کشور حقوق همه نژادها و طوایف حفظ شود.

سرگئی لاوروف عنوان داشت: درگیری‌های خونین در سوریه باعث شده تا این کشور به مقری برای تروریست‌ها و تندروها تبدیل شود که از سراسر جهان به این کشور آمدند و هیچ کس نمی‌داند که آن‌ها پس از بازگشت به کشورهایشان چگونه از مهارت‌هایی که در سوریه به دست آوردند، استفاده خواهند کرد.

این مقام روسی گفت: وحشی‌گری‌هایی که علیه مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها در خاورمیانه رخ داده است، باعث می‌شود که با نگاهی بدبینانه به این امور بیندیشیم.

سرگئی لاوروف همچنین بر این مساله تاکید کرد که باید یک هیاتی که همه اقشار جامعه سوریه را در بر گرفته باشد، در ژنو مشارکت کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه هم‌چنین در خصوص تحولات اوکراین با بیان اینکه غرب در خصوص اعتراضات در این کشور با معیارهای دوگانه عمل می‌کند، عنوان داشت: ما باور نمی‌کنیم که سپر موشکی علیه روسیه نشانه گرفته نشده باشد.

لاوروف تاکید کرد: مسکو درک نمی‌کند که چرا سیاستمداران برجسته اروپایی نمی‌خواهند تصرف ساختمان‌های دولتی در اوکراین و حمله به افسران پلیس و سر دادن شعارهای فرقه‌ای و ضدیهودی را محکوم کنند.

لاوروف گفت: چرا سیاستمداران برجسته اروپایی این جنبش را تشویق می‌کنند همه اینها جای سوال دارد. اگر دولت روسیه آشکارا از شورش‌های خیابانی در لندن، پاریس و یا هامبورگ حمایت می‌کرد و وزرای خودش را برای تشویق معترضان به این خیابان‌ها می‌فرستاد، آنها چه می‌کردند.

سرگئی لاوروف افزود: پیشتر ممکن بود که یک خانه اروپایی - روسی مشترک ساخته شود اما این امر محقق نشد. اختلافاتی میان مسکو و اروپا پیرامون اروپای شرقی وجود دارد و ما خواهان گفت‌وگوهایی در این زمینه هستیم.

وی همچنین تاکید کرد،‌ اهداف نشست مونیخ هنوز پس از 50 سال پس از آغاز آن محقق نشده است.

انتهای پیام

کد N94433

وبگردی