آفتاب

تاکید کارشناسان ترکیه بر اهمیت ایران در منطقه

تاکید کارشناسان ترکیه بر اهمیت ایران در منطقه

برخی از کارشناسان ترکیه در نشستی درباره "بازیگران منطقه‌یی" بر این مساله تاکید کردند که نمی‌توان نقش ایران در خاورمیانه را نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت خبری هابر هفت ترکیه، دکتر جاشین، کارشناس مطالعات امنیتی و سیاست خارجی موسسه استراتژیک خزر در نشستی و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با توجه به سفر اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور به تهران و دیدار با مقامات سطوح عالی ایران گفت: ایران در منطقه خاورمیانه کشوری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. ایران سیاستی در پیش گرفته است که بتواند خود را از دایره تهدیدات آمریکا به دور نگه دارد.

او ادامه داد: ایران با وجود این که به دلایل تحریم‌ها نمی‌تواند در ابعاد مهم اقتصادی گام بردارد اما با وجود همه محرومیت‌ها و تحریم‌ها مکانیزم‌ها محافظتی در جهت منافع خود تنظیم کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که گسترش روابط میان ایران و ترکیه اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد اتحاد ایران و ترکیه در جهت مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک بسیار اهمیت دارد.

جاشین در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: در برخی مواقع ترکیه در مذاکرات ایران و غرب میزبانی کرده و تلاش کرده است نقش واسطه‌گری را بر عهده بگیرد.

هم‌چنین در این نشست اسرا خطیب اوغلو، استاد دانشگاه مارمارای ترکیه گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا به ایران از ابعاد گوناگون و متفاوتی می‌نگرند. نزدیکی ایران و غرب براساس توافق ژنو بیش‌ترین ناراحتی را برای عربستان سعودی و اسراییل به همراه داشته است.

او با بیان این که برخی از گروه‌های موجود در آمریکا و ایران نگاه‌های متفاوتی به توافق دارند، ادامه داد: این توافق تاثیرات منطقه‌یی و بین‌المللی به همراه دارد و احتمال موفقیت این توافق در طول زمان مشخص خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر روند مذکرات میان ایران و 1+5 به درازا بکشد در این صورت باعث بلاتکلیفی می‌شود اما به هر حال برای اعتمادسازی، دو طرف نیاز به زمان زیادی دارند.

انتهای پیام

کد N94387

وبگردی