آفتاب

نشست امنیتی مونیخ 2014؛ محمل تبیین مواضع ایران و پیشبرد سیاست تعامل

نشست امنیتی مونیخ 2014؛ محمل تبیین مواضع ایران و پیشبرد سیاست تعامل

تهران-ایرنا- پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ در حالی برگزار می شود که دولت یازدهم با سیاست تعامل مسیر را برای همکاری ها و دست یافتن به راهکارهای مسالمت آمیز در بحران های بین المللی گشوده است که از این نظر می تواند محمل خوبی برای تبیین این مواضع باشد.

به گزارش ایرنا از وب سایت رسمی نشست امنیتی مونیخ، این نشست برای اولین بار در سال 1962 توسط ˈاوالد هاینریش فون کلایست اشمنتسینˈ نظامی معروف آلمانی و از مخالفان نظام نازی در این کشور با عنوان ˈکنگره دفاع شناسیˈ بنیان گذاشته شد. وی تا سال 1998 این نشست را اداره می کرد؛ بعد از او ˈهورست تل شیکˈ وظیفه اداره این نشست را تا سال 2008 برعهده داشت. از این زمان به بعد ˈولفگانگ ایشینگرˈ دیپلمات با سابقه آلمانی و سفیر پیشین این کشور در آمریکا رییس نشست امنیتی مونیخ است. هزینه های این نشست توسط وزارت دفاع آلمان، وزارت امور خارجه این کشور و همچنین تعدادی از سازمان های مردم نهاد آلمانی و بین المللی تامین می شود.

به گزارش وب سایت نشست امنیتی مونیخ، این نشست در پنج دهه گذشته یکی از مهم ترین گردهم آیی های کارشناسان مسائل امنیتی بوده است. از زمان آغاز به کار، این نشست به کنفرانسی مستقل برای دست یافتن به راهکارهای مسالمت آمیز در کشمکش های سیاسی همچنین همکاری های بین المللی و گفت وگو به منظور پرداختن به چالش های امنیتی حال و آینده تبدیل شد.

این کنفرانس امنیتی که در شهر جنوبی مونیخ آلمان برگزار می شود، غیر از نشست سالانه همایش های دیگری از جمله نشست امنیت سایبری را برای بررسی چالش ها در سیاست امنیت بین الملل در پایتخت بسیاری از کشورهای جهان برگزار می کند.

هدف از برگزاری این نشست بررسی مهم ترین مسائل امنیتی (جهانی) و بحث در مورد تحلیل چالش های اصلی امنیتی حال و آینده در چارچوب سیاست های شبکه ای امنیتی است. یکی از مهم ترین محورهای این نشست بحث و تبادل نظر در مورد توسعه روابط و امنیت جهانی در قرن بیست و یکم است.

سال 2014 مصادف با پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ است که از 31 ‍ژانویه (11 بهمن) تا 2 فوریه (13 بهمن) در هتل ˈبایریشه هوفˈ شهر مونیخ آلمان برگزار می شود و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز به عنوان یکی از مدعوین در آن حضور دارد. همچنین در نشست سال جاری بیش از 350 نفر از مقامات بلندپایه70 کشور جهان از جمله 20 رییس جمهوری و نخست وزیری در این نشست حضور خواهند داشت. ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه، ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد، ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه و ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا از جمله دیگر مهمانان این نشست هستند.

بحران سوریه، موضوع هسته ای ایران و مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه 1+5، گفت و گوهای فلسطین و اسرائیل و وضعیت اوکراین مهم ترین دستور جلسه این نشست سه روزه خواهند بود.

نشست امنیتی مونیخ 2014 روز جمعه با سخنرانی ˈیوآخیم گواکˈ رییس جمهوری آلمان آغاز به کار کرد. برگزاری میزگرد تخصصی بررسی اوضاع سوریه جمعه شب از دیگر اتفاقات مهم اولین روز نشست امنیتی مونیخ با حضور اخضر ابراهیمی، نخست وزیر لبنان، وزیر خارجه ایتالیا، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل و رییس سازمان دیده بان حقوق بشر بود.

اخضر ابراهیمی در این نشست گزارشی از مذاکرات ژنو 2بین نمایندگان دولت سوریه و معارضان ارائه داد و خواستار فشار بیشتر بر دو طرف برای دست یافتن به نتیجه در نشست بعدی شد.

در ادامه این نشست ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه نیز روز شنبه سخنرانی خواهد کرد. محمد جواد ظریف نیز که از روز جمعه برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ وارد مونیخ شده است، هدف از حضور در این نشست را تبیین مواضع ایران و دیدار و گفت وگو با مقامات شرکت کننده دانست. قرار است وی روز یکشنبه بعداز ظهر (14 بهمن) در نشست امنیتی مونیخ سخنرانی کند.

وزیر امور خارجه ایران غیر از سخنرانی در نشست امنیتی مونیخ در میزگرد تخصصی بررسی توافق ژنو با حضور وزیر امور خارجه سوئد نیز شرکت می کند.

به گفته ایشینگر، رایزنی ها برای حضور نمایندگانی از آمریکا و اتحادیه اروپایی برای حضور در این میزگرد همچنان ادامه دارد و ممکن است افراد دیگری به ظریف و ˈکارل بیلدتˈ وزیر امور خارجه سوئد در این میزگرد اضافه شود.

ظریف در بدو ورود به مونیخ این نشست امنیتی را فرصت خوبی برای ارائه دیدگاه های واقعی مردم ایران دانست و گفت: امروز وارد بحث مهمی در صحنه بین المللی در حوزه هسته ای شده ایم و ضرورت دارد در برابر کسانی که تلاش می کنند تصویر نامناسبی از بحث هسته ای ایران و مواضع ما ارائه دهند، دیدگاه های واقعی مردم ایران را مطرح کنیم.

دیدار با ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار با وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین و دیدار با مقامات آلمانی در حاشیه این نشست از دیگر برنامه های ظریف در مونیخ است.

مترجمام**9157/1275
کد N94077

وبگردی