آفتاب

وزیر خارجه لبنان: نمی توانیم مواضعی ضد نظام سوریه اتخاذ کنیم

وزیر خارجه لبنان: نمی توانیم مواضعی ضد نظام سوریه اتخاذ کنیم

بیروت - ایرنا - «عدنان منصور» وزیرامور خارجه لبنان با تاکید به اینکه کشور متبوعش قصد ندارد وارد جنگ در سوریه شود، گفت که لبنان نمی تواند مواضعی علیه نظام سوریه اتخاذ کند و از ابتدای بحران هم مخالفت خود را برای دخالت در امور آن کشور اعلام کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، عدنان منصور در گفت وگو با صدای لبنان، افزود: کسانی وجود دارند که می خواهند سیاست لبنان را که بر خویشتنداری تاکید کرده است، منحرف کنند.

وی تصریح کرد : برخی کشورها که از سوریه فاصله دارند مواضعی ضد نظام این کشور اتخاذ کرده اند اما لبنان که نزدیک سوریه است و شریان اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی آن از این کشور می گذرد، نمی تواند مواضعی ضد آن اتخاذ کند.

وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه « احمد الجربا» رییس ائتلاف مخالفان سوری در اجلاس بین المللی ‍ژنو 2 حاضر نشد از لبنان به دلیل میزبانی از پناهجویان سوری قدردانی کند اما از فرانسه و آمریکا تشکر کرد ، خاطرنشان کرد: آیا لبنان زخمی های سوری را در بیمارستان ها معالجه نکرده ، آیا به پناهجویان کمک های فوری ارائه نکرده است؟ آیا لبنان ناشی از حضور گسترده پناهجویان با مشکلاتی اقتصادی مواجه نشده و آیا سزوار قدردانی نبود؟ البته ما خواستار تشکر آنها نیستیم.

عدنان منصور با دعوت از همه طرف های لبنانی برای پذیرش مسئولیت خود در قبال منافع کشورشان ، گفت که ملت لبنان از این اوضاع خطرناک و حساس رنج می برد .

وی تاکید کرد : برخی گروه ها هنوز از انزوای یک گروه سیاسی دیگر سخن می گویند در حالیکه چنین اجازه ای را ندارند و می دانند که زندگی سیاسی در لبنان بر اساس مشارکت همه طرف های سیاسی پایه گذاری شده است و تلاش برای کنار زدن یک گروه به نفع گروهی دیگر به هیچ طرفی خدمت نمی کند.

وزیر خارجه لبنان با تاکید به اینکه « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان تمایل زیادی برای تشکیل دولت دارد تا جلوی فتنه ها گرفته شود، تصریح کرد: نبیه بری حاضر نیست که نقش خود را کنار بگذارد و از وزارتخانه های سیاسی مهم به بهانه فراهم شدن زمینه تشکیل دولت صرفنظر کند. اگر گروه های دیگر مانع تراشی می کنند او مسئول نیست.

عدنان منصور در باره طرح گردشی و نوبتی شدن همه وزارتخانه ها در دولت جدید و انتقال وزارت خارجه به دیگر گروه ها گفت: امیدوارم امکان فعالیت سیاسی با امانتداری وجود داشته باشد اما با صراحت تمام می گویم ، کسی که منتظر تشکیل دولتی است که تنها سه ماه عمر آن خواهد بود و قرار است معجزه کند، در اوهام بسر می برد؛ پرونده هایی در وزارتخارجه لبنان وجود دارد که بررسی آنها فقط سه ماه طول می کشد ، چطور یک وزیر می خواهد از صفر شروع و بتواند به آنها رسیدگی کند.

خاورم ** 1324
کد N94076

وبگردی