آفتاب

نگرانی مدافعان حقوق بشر از بازداشت خبرنگاران مصری

نگرانی مدافعان حقوق بشر از بازداشت خبرنگاران مصری

به دنبال افزایش حملات و محدودیت‌ها علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در مصر مدافعان حقوق بشر از مقامات این کشور خواستند تا با انجام تحقیقات لازم در این زمینه مانع از ادامه این حملات شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روبرت کولویل، سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای گفت: ما به شدت در مورد افزایش حملات خشونت‌آمیز علیه رسانه‌ها و خبرنگاران که موجب سلب آزادی‌های آنها شده است نگرانیم و از مقامات مصری می‌خواهیم که به این وضعیت رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر گزارشات متعددی در خصوص آزار و اذیت، حبس و محاکمه خبرنگاران ملی و بین‌المللی و همچنین حملاتی خشونت آمیز علیه آنها که در برخی موارد به جراحات شدید منجر شده است دریافت کرده‌ایم. این خبرنگاران تنها قصد پوشش وضعیت این کشور در سومین سالگرد انقلاب را داشته‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل در یکشنبه گذشته چندین خبرنگار در این کشور در اثر اصابت گلوله مجروح شد‌ند که به نظر می‌آید نیروهای دولتی و پلیس عامل آن بوده‌اند. این وضعیت سبب شده تا فضای جامعه مصر در روزهای اخیر به شدت برای جامعه‌ رسانه‌ای خطرناک شود.

وی همچنین در مورد اطلاعیه جدید دادستانی کل مصر مبنی بر محاکمه 16 خبرنگار داخلی و 4 خبرنگار خارجی که متهم به همکاری با شبکه خبری الجزیره و گروه‌های تروریستی هستند ابراز نگرانی کرد و گفت: مقامات مصری اخیرا با افزایش محدودیت‌ها علیه فعالیت خبرنگاران و نقض آزادی بیان موجب افزایش هراس در دل این افراد شده‌اند. اکنون 5 تن از متهمان فوق‌الذکر از زمان برکناری محمد مرسی رییس‌جمهور منتخب این کشور در ژوئیه گذشته در زندان هستند.

کولویل در ادامه از مقامات مصری خواست تا هرچه فوری و بدون قید شرط این خبرنگاران را که تنها به انجام وظایف خود پرداخته و از حق‌شان مبنی بر آزادی بیان بهره برده‌اند، آزاد کنند و تاکید کرد: وظیفه دولت است که فعالیت اصحاب رسانه را در امنیت و آرامش تضمین کند.

علاوه بر این سازمان عفو بین الملل ضمن ابزار نگرانی در خصوص وضعیت خبرنگاران بازداشت شده در مصر از دولت این کشور خواست تا آنها هر چه فوری آن‌ها را آزاد کنند.

سلیل شتی دبیرکل عفو بین الملل، اظهار کرد: تصمیم اخیر دادستان کل مصر برای محاکمه چند خبرنگار به اتهام فعالیت‌های تروریستی گامی است رو به عقب در مسیر برقراری دموکراسی و ضربه‌ای است علیه آزادی بیان و حاوی این پیغام است که تنها سلیقه و خواست مقامات این کشور مورد اهمیت است.

به گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل،‌ این خبرنگاران در صورت مجرم شناخته شدن در دادگاه به حبس از سه سال تا حبس ابد محکوم خواهند شد.

سلیل شتی در ادامه ابراز نگرانی کرد که اتهامات مطرح شده علیه این خبرنگاران تلاشی برای سرکوب کردن فعالیت‌های قانونی رسانه‌ها باشد به ویژه شبکه خبری الجزیره که متهم به همکاری اخوان المسلمین است.

از این رو وی ضمن تاکید بر لزوم فعالیت خبرنگاران فارغ از ترس و محدودیت از مقامات مصری خواست تا هر چه فوری اتهامات مطرح شده علیه خبرنگاران مذکور را لغو و به سرکوب رسانه‌ها پایان دهند.

انتهای پیام

کد N93843

وبگردی