آفتاب

درخواست نواز شریف از طالبان برای معرفی یک تیم مذاکره‌کننده

درخواست نواز شریف از طالبان برای معرفی یک تیم مذاکره‌کننده

نخست‌وزیر پاکستان به کمیته چهار نفره صلح که به منظور هموار ساختن راه مذاکره با تحریک طالبان پاکستان تاسیس شده، حکمی با اختیارات گسترده اعطا کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان به کمیته چهار نفره صلح که به منظور هموار ساختن راه مذاکره با تحریک طالبان پاکستان تاسیس شده، حکمی با اختیارات گسترده اعطا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیشن، عرفان صدیقی، مشاور نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در امور ملی در کنفرانسی خبری خود گفت: ما جدا منتظر آغاز مذاکراتی موثر و نتیجه‌بخش هستیم و آماده‌ایم تا در هر جایی با نمایندگان تحریک طالبان پاکستان دیدار کنیم.

صدیقی که هماهنگ‌کننده این کمیته چهار نفره صلح نیز است، گفت که آن‌ها انتظار دارند تا به‌زودی با "شورای طالبان" دیدار کنند و گروه مذاکره‌کننده‌ای را برای برگزاری مذاکرات با این کمیته صلح اعزام کنند. وی هم‌چنین گفت که نواز شریف از طالبان پاکستان خواسته است تا تیم مذاکره‌کننده خود را سریعتر معرفی کنند.

وی ادامه داد: طالبان باید هر چه سریع‌تر روند رایزنی‌های خود را تکمیل کرده و گروه مذاکره‌کننده‌ای را تشکیل دهد. این نخستین پیام ما به آنها است.

کمیته صلح روز جمعه نخستین جلسه رسمی 45 دقیقه‌ای خود با نواز شریف را برگزار کرد. نواز شریف گفت، برای برگزاری نشست با کمیته صلح هر لحظه آماده است. وی در این نشست حکمی با اختیارات گسترده را به این کمیته اعطا کرد و به آن دستور داد تا هر چه سریعتر مذاکرات صلح را آغاز کنند. نثار علی خان، وزیر کشور فدرال پاکستان نیز در جریان این نشست حضور داشت.

این کمیته سپس در همان روز جمعه جلسه دوم خود را در دفتر نخست‌وزیری برگزار کرده و نثار علی خان حضار را از اقدامات پیشین برای برگزاری مذاکره با طالبان مطلع ساخت. این جلسه سپس در همان روز جمعه سومین جلسه خود را در دفتر عرفان صدیقی برگزار و تصمیماتی را اتخاذ کرد.

این کمیته علاوه بر صدیقی شامل رحیم‌الله یوسف‌زی، روزنامه‌نگار معروف و رستم شاه محمد، سفیر سابق پاکستان در افغانستان و کارشناس امور افغانستان نیز است.

عرفان صدیقی به خبرنگاران گفت، این کمیته در حال حاضر منتظر پاسخی از جانب تحریک طالبان پاکستان است و در هر جایی که انتخاب شود با نمایندگان آن‌ها دیدار خواهد کرد.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم که زمان را از دست بدهیم، ما می‌خواهیم تا به سخنان طالبان گوش دهیم و آنها نیز به حرف‌های ما گوش دهند. این کمیته از اعتماد تمامی احزاب در پارلمان، رسانه‌ها و تمامی بخش‌های جامعه برخوردار است. طالبان نیز تاکنون با این کمیته یا اعضای آن مخالفت نکرده است.

مشاور امور ملی نواز شریف ادامه داد: ما انتظار داریم که کار این کمیته چند هفته و چند ماه و نه چند سال به طول انجامد. من نسبت به دورنماهای مذاکرات خوش‌بین هستم. نتایج این مذاکرات به آنچه که طالبان بگوید، بستگی دارد. مذاکره با طالبان بر اساس هیچ شرطی نیست.

این کمیته صلح در بیانیه‌ای از دولت پاکستان و طالبان خواست تا از انتشار بیانیه‌ای‌هایی که جو مذاکرات را خدشه‌دار می‌کند، اجتناب کنند.

عرفان صدیقی گفت، کمیته صلح تصمیم گرفته هر کجا که لازم باشد از افراد با نفوذ برای موفقیت‌آمیز روند مذاکرات استفاده کند.

فرمانداری ایالت خیبر پختون‌خوا نیز با تشکیل این کمیته کاملا موافق است و رستم شاه محمد به عنوان نماینده این دولت انتخاب شده است. فرماندار ایالت خیبر پختون‌خوا نیز در مکالمه‌ای تلفنی با وی همکاری کامل خود با این کمیته را اعلام کرده است.

شورای تحریک طالبان پاکستان امروز (شنبه) با شیخ خالد حقانی، یکی از مقام‌های ارشد ایالت پیشاور دیدار می‌کند.

یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان گفت، در این نشست کمیته‌ای برای برگزاری مذاکرات با دولت اسلام‌آباد تشکیل می‌شود. قاری شکل، رئیس سیاسی شورای تحریک طالبان پاکستان رهبری این کمیته را به عهده خواهد داشت.

وی افزود، این شورا احتمالا خواستار حضور منور حسن، رئیس حزب جماعت اسلامی یا سراج الحق، وزیر دارایی ایالت خیبرپختون‌خوا در کمیته چهار نفره صلح خواهد شد.

انتهای پیام

کد N93806

وبگردی