آفتاب

صدها پلیس ترکیه اخراج شدند

صدها پلیس ترکیه اخراج شدند

ایسنا نوشت:

رسانه‌های محلی ترکیه اعلام کردند، دست کم 700 تن دیگر از ماموران پلیس این کشور در پی تحقیقات درباره پرونده فساد مالی اخراج شدند؛ تحقیقاتی که از نظر نخست‌وزیر ترکیه توطئه‌ای است برای متزلزل کردن اقتصاد کشور و دولت آنکارا.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مدت‌ها با این اقدام که احتمالا پیش از برگزاری انتخابات پیش رو به رشد کشور لطمه می‌زند، مخالفت کرده است. این انتخابات آزمون بسیار مهمی برای محبوبیت اردوغان محسوب می‌شود.

به طور کلی از 17 دسامبر سال گذشته میلادی که این تحقیقات درباره پرونده فساد مالی آغاز شد، بیش از 5000 مامور پلیس اخراج و یا به پایگاه‌های دیگری منتقل شده‌اند.

روزنامه رادیکال در گزارشی نوشت، صدها مامور پلیس از پست‌هایشان در آنکارا، ازمیر، استانبول و غازی آنتپ منتقل شدند.

یکی از سخنگویان در مقرهای پلیس در آنکارا فورا این گزارش‌ها را تایید نکرد. یک تغییر و تحول اساسی مشابه در قوه قضائیه نیز سرنوشت این تحقیقات درباره پرونده فساد مالی را نامشخص کرده است. حدود 200 دادستان و قاضی نیز در پی اخراج از سیستم قضایی بار دیگر در سمت‌های دیگری منصوب شدند و این اقدام باعث توقف این تحقیقات شد که اردوغان آن را "کودتای قضایی" می‌داند.

دولت ترکیه فتح الله گولن، نخبه مذهبی و سیاسی مستقر در آمریکا را رهبر این تحقیقات می‌داند چرا که بسیاری از پیروان گولن به عنوان بخشی از گروه "حزمت" در بسیاری از سازمان‌های دولتی از جمله سیستم قانونی و پلیس نفوذ دارند.

هنوز مشخص نیست که این رسوایی فساد مالی و اخراج ماموران پلیس و قضات به دستور دولت از محبوبیت اردوغان کاسته است یا خیر.

5252

کد N93727

وبگردی