آفتاب

پیش بینی رییس جمهور میانمار برای آتش بس سراسری در این کشور

پیش بینی رییس جمهور میانمار برای آتش بس سراسری در این کشور

کوالالامپور – ایرنا – ˈتین سینˈ رییس جمهور میانمار روز شنبه پیش بینی کرد نشست آینده دولت و گروه های مسلح قومی در این کشور منجر به توافقنامه برسر آتش بس سراسری شود.

به گزارش ایرنا، وی در سخنرانی ماهیانه خود در رادیو میانمار، گفت که امیدوار است نشست آینده بین دولت و گروه های مسلح قومی از جمله اقلیت ˈکارنˈ به تاریخی برای امضای توافق نامه آتش بس منجر شود.

نخستین کنفرانس آتش بس سراسری گروه های مسلح قومی با دولت میانمار اوایل آبان ماه با حضور نمایندگان گروه های متعدد قومی برگزار شد.

در این نشست وضعیت موافقت نامه های آتش بس جداگانه بین دولت و گروه های قومی میانمار مورد بررسی قرار گرفت.

رهبران 17 گروه مسلح قومی میانماری همچنین هفته گذشته در یک نشست شش روزه در مورد توافق برای آتش بس و گفت وگوی سیاسی با دولت به منظور دستیابی به صلح، پای میز مذاکره نشستند.

دولت ˈ تین سین ˈ رییس جمهور میانمار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2011 میلادی موافقتنامه های آتش بس دوجانبه با تمام گروه های قومی امضا کرده است و قصد دارد موافقتنامه سراسری را برای سال جاری میلادی محقق کند.

وی در سخنان رادیویی خود برگزاری نشست های اخیر با گروه های قومی از اتحادیه ملی کارن و شان را موفقیت آمیز خواند و گفت مذاکرات برای تاریخ امضا و دیگر جزییات توافق آتش بس سراسری کشور قبل از آشتی ملی در حال انجام است.

رهبران 17 گروه مسلح قومی میانماری 25 ژانویه (پنجم بهمن ماه) پس از نشست شش روزه در بیانیه ای آمادگی خود را برای گفت وگوهای سیاسی پس از امضای توافقنامه آتش بس اعلام کردند.

17 گروه مسلح قومی از جمله ارتش استقلال کاچین، شورای فدرال اتحاد ملیت ها، ارتش ملی آزادیبخش کارن و حزب ترقی خواه ملی کارن در این نشست شرکت داشتند.

گروه های مسلح قومی پس از استقلال میانمار در سال 1948 میلادی حدود شش دهه است با دولت های مختلف بدون توقف در حال انجام مذاکرات صلح هستند.

آساق**د.م**1611
کد N93456

وبگردی