آفتاب

نگاهی به انتخابات پارلمانی تایلند/ آغازی برای یک پایان

نگاهی به انتخابات پارلمانی تایلند/ آغازی برای یک پایان

کوالالامپور – ایرنا – انتخابات عمومی تایلند فردا (یکشنبه) برغم تمام تنش ها در بانکوک و برخی شهرهای دیگر و هشدار مخالفان برای مقابله با انتخابات، برگزار می شود. انتخاباتی که دولت امیدوار است پایان دهنده تنش های سیاسی این کشور باشد.

به گزارش ایرنا، تحلیلگران انتخابات این دوره تایلند را تقابل دمکراسی و آشوب می دانند، آشوبی که آبان ماه با آشفتگی های سیاسی و تنش های خیابانی پس از ارایه لایحه عفو سیاسی توسط نخست وزیر به مجلس کلید خورد و پس از دو ماه به انحلال مجلس نمایندگان و اعلام 13 بهمن به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام ختم شد.

تحلیلگران دوره قبل انتخابات تایلند در سال 2011 را محک دمکراسی شکننده در این کشور توصیف می کردند. دولت تایلند امید دارد انتخابات این دوره پایانی برای تنش های سیاسی سه ماه اخیر باشد، اما تحلیلگران با توجه به تحریم های صورت گرفته توسط حزب مخالف معتقدند تنش های تایلند همانند سال های گذشته ادامه می یابد.

اما مردم 77 استان تایلند قرار است در 93 هزار و 535 حوزه انتخابی حاضر شوند تا سرنوشت ناآرام این کشور را رقم بزنند، سرنوشتی که مخالفان تاکید دارند باید توسط آن ها رقم زده شود و انتخابات را تحریم کرده اند.

48 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت 66 میلیونی تایلند واجد شرایط رای دادن هستند و باید سرنوشت 375 کرسی از 500 کرسی پارلمان را تعیین کنند.

بر اساس قوانین تایلند 375 عضو مجلس نمایندگان به طور مستقیم به وسیله رای دهندگان انتخاب می شوند و 125 کرسی باقی مانده براساس تعداد کل آرای کسب شده به وسیله احزاب در میان آن ها تقسیم می شود.

در انتخابات دوره قبل در سال 2011 میلادی با 75 درصد مشارکت مردم، حزب حاکم فئوتای 265 کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داد و نمایندگان حزب دمکرات توانستند بر 159 کرسی این مجلس تکیه بزنند. 76 کرسی دیگر مجلس نیز بین دیگر احزاب تقسیم شد که با این دو حزب ائتلاف می کردند.

در حوزه های رای تایلند در انتخابات دوره قبل بیش از 27 میلیون و 537 هزار رای معتبر برای 375 کرسی مجلس به صندوق ها ریخته شد و برای انتخابات امسال اعلام شده است بیش از 48 میلیون و 700 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

تنش های سیاسی طی سه ماه گذشته بویژه در زمان ثبت نام نمایندگان احزاب برای شرکت در انتخابات و موانع مخالفان برای ثبت نام باعث شد در 22 حوزه انتخاباتی تنها یک نامزد وجود داشته باشد و حال این نامزد براساس قوانین تایلند باید بیش از 20 درصد از رای واجدین شرایط را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر تنش های تایلند و مسدود شدن مراکز ثبت نام توسط مخالفان باعث شد در 28 حوزه رای نامزدی برای انتخابات ثبت نام نکند، بنابراین انتخابات این کشور تنها برای انتخاب 472 نماینده برگزار می شود.

براساس قانون اساسی تایلند باید نمایندگان برای حداقل 475 کرسی پارلمان یا 95 درصد آن انتخاب شده باشد تا پارلمان رسمیت یابد و کارشناسان پیش بینی می کنند در انتخابات روز یکشنبه تعداد نمایندگان مورد نظر برای گشایش پارلمان جدید به حدنصاب نرسد.

گزارش های منتشره حکایت از آن دارد که 53 حزب سیاسی برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان تایلند ثبت نام کرده اند تا کرسی های مجلس را تصاحب کنند اما تحلیلگران معتقدند حزب حاکم فئوتای همچنان می تواند برنده انتخابات باشد و دمکرات ها، رقیب فئوتای، انتخابات این دوره را تحریم کرده اند.

کشاورزان و طبقه فقیر تایلند بدلیل برخی حرکت های اصلاحی از حامیان دولت یینگلوک شیناواترا و حزب فئوتای هستند اما معترضان تایلند از طبقه متوسط بانکوک، دمکرات ها در جنوب این کشور و عناصر بروکراسی خواه تشکیل شده که در اقلیت بسر می برند.

به گفته کارشناسان، تحریم انتخابات توسط حزب دمکرات نیز ممکن است آینده این حزب را با مشکل مواجه کند.

آبهیست وجاجیوا رهبر 54 ساله حزب مخالف دمکرات که طی سال های 2006 تا 2008 نخست وزیر تایلند بود، انتخابات را تحریم کرده و این حزب برای انتخابات سراسری ثبت نام نکرده است.

براساس قوانین تایلند، اگر نمایندگان کنونی مجلس از حزب دمکرات نیز انتخابات را تحریم کرده و در انتخابات شرکت نکنند، فاقد شرایط لازم برای شرکت در انتخابات آینده خواهند بود و حق رای را از دست می دهند.

از سوی دیگر این انتخابات قرار است با اتخاذ تدابیر امنیتی گسترده برگزار شود. پلیس تایلند از به کارگیری 250 هزار نیرو به منظور برقراری امنیت در روز انتخابات خبر داده است.

حدود هزار و 450 واحد اقدام سریع نیز در ایستگاه های پلیس در آماده باش کامل به سر می برند.

پلیس تایلند تمرکز اصلی خود را در بانکوک پایتخت این کشور و 10 استان جنوبی قرار داده است.

آساق**د.م**1611
کد N93160

وبگردی