آفتاب

میشل عون: در سوریه جنگی جهانی جریان دارد

میشل عون: در سوریه جنگی جهانی جریان دارد

بیروت – ایرنا - میشل عون رییس جریان ملی آزاد لبنان با تاکید به اینکه با حزب الله همپیمان و با آن تفاهم همکاری امضا کرده است، گفت که از جریان المستقبل به رهبری سعد حریری می خواهد در این شرایط سخت و حساس به این پیمان بپیوندد.

به گزارش ایرنا ، عون جمعه شب در گفت وگویی تصریح کرد : ما همواره از روابط سه جانبه سخن گفته ایم اما تنها با حزب الله توانستیم به تفاهم برسیم و امروز همه قانع شده اند که این روابط باید سه جانبه باشد.



** با حزب الله همپیمان هستیم

وی تصریح کرد: سال 2006 حزب الله و جریان آزاد ملی به تفاهم رسیدند و از دیگر گروه ها و جریان ها خواستند که به آن بپوندند اما بخشی از جمله جریان المستقبل قبول نکردند و برخی رسانه ها از آن به عنوان همپیمانی مارونی شیعه و ضد اهل سنت یاد کردند که درست نبود و امروز و در این مرحله سخت و حساس بار دیگر و بطور جدی از همه طرف ها می خواهیم به این تفاهم بپیوندند.

رییس فراکسیون تغییر واصلاح در مجلس نمایندگان لبنان در باره اختلافات خود با « نبیه بری» رییس این مجلس گفت: من بخشی اصلی در گروه 8 مارس نیستم بلکه جریان آزاد ملی لبنان هستم که با حزب الله به تفاهم رسیده و برغم برخی پایبندی ها هر دو آزاد هستیم.

میشل عون افزود: ما گاهی اختلاف سیاسی هم داریم و اگر این اختلافات نباشید که نمی شود به آن سیاست گفت، اما با نبیه بری هم نه همواره موافق و نه همواره مخالف هستیم.



** سفر اوباما به ایران

وی گفت : در سیاست همه چیز ممکن است زیرا دوست و دشمن همیشگی وجود ندارد پس حتی ممکن است روزی « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به ایران سفر کند.



** در سوریه جنگی جهانی جریان دارد

رییس جریان ملی آزاد لبنان با بیان اینکه نمی توان آنچه را در سوریه رخ داده است، انقلاب خواند ، تاکید کرد که در سوریه جنگی جهانی جریان دارد.

وی با بیان اینکه« امیدواریم که مذاکرات در اجلاس بین المللی ژنو 2 به صلح در سوریه کمک کند»، گفت که در ابتدا باید آتش بس اعلام و هرگونه ارسال سلاح، پول و نیرو به سوریه متوقف شود.

میشل عون، سیاست اعلامی دولت لبنان مبنی بر خویشتنداری و بی طرفی در قبال بحران سوریه را بی معنی دانست و افزود که با «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه بویژه در مناسبات مذهبی و رسمی تماس و ارتباط برقرار است.



** اسد از حمایت گسترده مردمی برخوردار است

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان با تاکید به اینکه بشار اسد رییس جمهوری سوریه همچنان از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، خاطرنشان کرد که اگر در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه نامزد شود که احتمال آن بسیار زیاد است، باردیگر رای می آورد.



** سفر به سوریه و ایران

رییس جریان ملی آزاد لبنان در باره سفر خود به سوریه و ایران گفت: هنگامی که میشل سلیمان به عنوان رییس جمهوری لبنان انتخاب شد، همان روز پیام دعوتی رسمی از دمشق دریافت و بعداز آن به سوریه سفر کردم.

وی گفت که این دعوت را « ولید المعلم» به من تقدیم کرد و همزمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان مرا برای سفر به ایران دعوت کرد که پذیرفتم و به تهران هم رفتم.



** برای تشکیل دولت جدید لبنان پیشرفت محسوسی صورت نگرفته است

میشل عون با تاکید به اینکه تاکنون برای تشکیل دولت جدید لبنان ، رایزنی ها و مشورت ها به پیشرفت محسوسی دست نیافته است، گفت: هنوز بطور رسمی طرفی با ما برای تشکیل دولت تماس نگرفته است.

رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان با بیان اینکه برخی مشورت ها وجود دارد، افزود: «تمام سلام» نخست وزیر مکلف با من آن هم فقط یکبار در ملاقاتی سنتی دیدار داشته است و حتی تماس تلفنی هم در خصوص تشکیل دولت نداشته ایم.

رییس جریان ملی آزاد لبنان با بیان اینکه مسیر طبیعی تشکیل دولت لبنان ده ماه قبل طی شده است اما تمام سلام موفق نبوده و باید عذرخواهی کند، خاطرنشان کرد: تمام سلام مسئول تاخیر در تشکیل دولت است و مشورت های کنونی برای تشکیل دولتی سیاسی است.

وی با بیان اینکه «اجازه نمی دهیم ما را قربانی کنند زیرا گروهی نمی خواهد ما در مشورت ها و رایزنی ها حضور داشته باشیم»، اظهارداشت: نمی توانیم به نخست وزیری که توانایی تشکیل دولت را ندارد، بسنده و اعتماد کنیم ، نمی توان کشور را با نقض قوانین و قانون اساسی اداره کرد.

میشل عون با بیان اینکه برای ما مهم این است که وزارت فرهنگ را در اختیار داشته باشیم، تصریح کرد: از سال 1926 تاکنون از وجود نفت در لبنان سخن گفته می شود اما کسی تاکنون برای دستیبابی به آن تلاش و حتی فکر نکرده است و از این جهت وزارت انرژی در لبنان یک ریشه تاریخی دارد.

رییس جریان ملی آزاد لبنان گفت که هنوز در باره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم نگرفته است.

خاورم ** 1324
کد N93159

وبگردی