آفتاب

روسیه آغاز مذاکرات با معارضان سوری را مثبت ارزیابی کرد

روسیه آغاز مذاکرات با معارضان سوری را مثبت ارزیابی کرد

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای آغاز مذاکرات میان هیأت های رسمی روسیه و معارضان سوری را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا در این بیانیه آمده است: مسکو آغاز مذاکرات میان دولت و معارضان سوریه را به رغم اختلاف مواضع دو طرف مثبت ارزیابی می کند.

در بیانیه تصریح شده است: دو طرف موفق شدند سرانجام پشت میز مذاکره بنشینند و بحث های عملی مربوط به سازش در مناطق سوریه و بهبودی وضع انسانی و مبادله اسرا و افراد بازداشت شده شروع شده است.

در ادامه بیانیه، تلاش های میانجی گرانه اخضر ابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه، سازنده ارزیابی شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود می افزاید: طرفین از طریق بحث درباره این مسایل می توانند به اعتماد لازم برای یافتن راه حلی برای نظام سیاسی آینده این کشور دست پیدا کنند.

در این بیانیه بر لزوم اجرای توافقنامه سی ام ژوئن 2012 ژنو تأکید و اضافه شده است: این بیانیه همچنان پایه و اساس روند حل و فصل سیاسی مسایل سوریه را تشکیل می دهد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرده است: در بیانیه ژنو بر رعایت حق حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه و احترام به حقوق همه شهروندان و گروه های مذهبی و اقوام سوری و تأمین امنیت آنها تأکید شده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: طرف های سوری توافق کردند دور دوم مذاکرات میان آنها روز دهم ماه فوریه آینده در ژنو برگزار شود؛ شرط اصلی پیشرفت این مذاکرات عزم طرفین برای توجه به نگرانی طرف مقابل و یافتن نتیجه قابل قبول است.

دور نخست مذاکرات هیأت های سوری در هفته اخیر در ژنو و به دنبال برگزاری کنفرانس ژنو2 در مونتروی برگزار شد.

اروپام/2242**518**1504
کد N92948

وبگردی