آفتاب
تحولات آسیا/

تکذیب خبر دریده شدن شوهر عمه رهبر کره شمالی توسط سگ ها/ مذاکرات ژاپن و روسیه درباره مناقشات ارضی

تکذیب خبر دریده شدن شوهر عمه رهبر کره شمالی توسط  سگ ها/ مذاکرات ژاپن و روسیه درباره مناقشات ارضی

تکذیب گزارشها درباره دریده شدن شوهر عمه رهبر کره شمالی توسط 120 سگ گرسنه، مذاکرات معاونان وزیر خارجه ژاپن و روسیه درباره مناقشات ارضی و افزایش تدابیر امنیتی در تایلند از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

روزنامه سان استار با اشاره به فرار حدود 200 زندانی در فیلیپین از زندانی خبر داد که در پی طوفان سهمگین های یان خسارت دیده بود.

شبه جزیره کره

هیون هاک بونگ سفیر کره شمالی در انگلیس ضمن رد دریده شدن شوهر عمه رهبرکره شمالی توسط 120 سگ گرسنه تاکید کرد که جانگ سونگ تاک به خاطر آنکه مانع تلاش ها برای بهبود اقتصاد و سطح زندگی مردم شده بود، بر اثر شلیک گلوله کشته شد.

جانگ سونگ تاک یکی از بانفوذترین دولتمردان و شوهر عمه رهبر کره شمالی در ماه گذشته میلادی اعدام شد. وی قبل از اعدام به اتهام "اعمال مجرمانه" از تمام مسئولیت هایش خلع شده بود.

در میان اعدام شدگان، سفرای سابق کره شمالی در کوبا و مالزی نیز دیده می شوند. جانگ سونگ تاک شوهر عمه کره شمالی یکی از چهره‌های اصلی امور اقتصادی در این کشور بود و بطور مرتب مذاکرات با چین، نزدیکترین متحد پیونگ یانگ را برعهده داشت.

جانگ سونگ تاک در یک دادگاه به جرم تلاش برای براندازی حکومت خائن شناخته شده و پس از آن حکم اعدام او به اجرا گذاشته شد. از برکناری و اعدام جانگ سونگ تاک به عنوان مهم ترین اتفاق سیاسی در کره شمالی پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ ایل ارزیابی کردند.

هند

رسانه های هندی از بازداشت 38 ماهیگیر هندی از سوی نیروی دریایی سریلانکا، انتقال آنها به بندر کانگسنتورای و توقیف پنج قایق ماهیگیران خبر دادند.

با وجود مذاکرات سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند با جی ال پرسیس همتای سریلانکایی درباره روابط دوجانبه، سخنگوی نیروی دریایی سریلانکا علت بازداشت ماهیگیران هندی را ماهیگیری غیر قانونی در نزدیکی جزائر دلفت واقع در شمال شبه جزیره جافنا عنوان کرده است.

ژاپن

خبرگزاری کیودو نیز از مذاکرات امروز جمعه شینسوکه سوگیاما معاون وزیر امور خارجه ژاپن و ایگور مورگلف همتای روسی در زمینه امنیت سایبری، مناقشات ارضی و همکاریهای اقتصادی در توکیو خبر داد.

جزایر کوریل واقع در شمال جزیره هوکایدوی ژاپن، در پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 به تصرف نیروهای شوروی سابق درآمد و از آن پس نیز تحت کنترل روسیه اداره می‌‌شود.

این درحالی است که ژاپن مدعی است این جزایر که در زمان جنگ به اشغال شوروی سابق درآمده، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر می‎بایست به کشور مادر بازگردانده شود.

تایلند

رویترز نیز از افزایش تدابیر امنیتی و شمار نیروهای امنیتی مستقر در خیابانهای بانکوک در آستانه برگزاری انتخابات در پایتخت خبر داد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن انتقاد از افزایش خشونت ها در بانکوک خواستار حل و فصل تنش ها در تایلند از طریق روشهای مسالمت آمیز شد.

کد N92898

وبگردی