آفتاب
یک نویسنده مطرح کرد؛

درک جدید از محیط زندگی در داستانهای «آب و هوای چند روز سال»

درک جدید از محیط  زندگی در داستانهای «آب و هوای چند روز سال»

مجموعه داستان «آب و هوای چند روز سال» طی روزهای اخیر توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شده است و آیین نوروزی نویسنده آن معتقد است که نقطه اشتراک داستان‌های آن در این است که شخصیت‌های اصلی داستان‌ها به درک جدیدی از محیط اطراف خود می‌رسند.

آیین نوروزی داستان‌نویس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره انتشار اولین کتاب از داستان‌هایش گفت: «آب و هوای چند روز سال» عنوان اولین مجموعه‌ای است که از داستان‌های کوتاهم چاپ کرده‌ام. پیش از این برخی از داستان‌های این کتاب در مجله همشهری داستان چاپ شده است و حالا 10 داستان از داستان‌های کوتاهم در این کتاب گردآوری شده‌اند.

وی افزود: قدیمی‌ترین داستان این مجموعه به 5 سال گذشته یعنی زمانی که 18 ساله بودم برمی‌گردد. این داستان‌ها حاصل تجربه شخصی هستند ولی چند سال پیش، یک دوره 6 ماهه داستان‌نویسی را گذارندم. اما داستان‌هایی که در این کتاب چاپ شده‌اند، به آن دوره ارتباطی ندارند و در واقع می‌توانم بگویم معمولا از اتفاقات دور و اطرافم وام می‌گیرم و با تغییر دادن آن‌ها، تبدیل به داستانشان می‌کنم.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: در همه داستان‌های کتاب «آب و هوای چند روز سال»، یک شخصیت پسر یا مرد جوانی حضور دارد که نقطه اشتراک داستان‌ها در این است که این شخصیت، سعی می‌کند به احساساتی توجه کند که تا به حال کمتر درباره‌شان صحبت شده است. منظور از این احساسات، آن دسته از احساسات است که درونی‌تر از دیگر عواطف و احساسات هستند. داستان‌ها از نظر حادثه و اتفاق، ارتباطی به یکدیگر ندارند اما همان‌طور که اشاره کردم این وجه اشتراکی را دارند که شخصیت اصلی‌شان به جزئیات توجه دارد.

نوروزی گفت: داستان‌های کتاب درباره تقابل شخصیت اصلی یعنی همان مرد جوان،‌ با محیط دور و اطرافش است که در نهایت باعث می‌شود به درک جدیدی از اتفاقات اطرافش برسد. یعنی می‌توان گفت نتیجه‌ای که در پایان داستان‌ها حادث می‌شود، تغییر ذهنیت و رویکرد است. عنوان داستان‌های این کتاب عبارت است از: آفتاب تهران، دویدن در آب و هوای کیش، پارک بزرگ، مسافرت نوید، مجتمع سرو، سه تصویر از ده سالگی، بحران دائمی هانا، شمال و دروازه‌بان هانوفر.

کد N91917

وبگردی