آفتاب

نگرانی آمریکا از تاخیر در عملیات انتقال مواد شیمیایی سوریه

نگرانی آمریکا از تاخیر در عملیات انتقال مواد شیمیایی سوریه

دولت آمریکا ضمن ابراز نگرانی از به تاخیر افتادن عملیات انتقال مواد شیمیایی از سوریه به خارج از این کشور، از مقامات دمشق خواست تا اقدامات فوری را برای پایبندی به قطعنامه 2118 شورای امنیت اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دولت آمریکا روز پنجشنبه از به تاخیر افتادن عملیات انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور ابراز نگرانی کرده و از دمشق خواست تا اقدامات فوری را جهت پایبندی به قطعنامه سازمان ملل در خصوص امحای سلاح‌های شیمیایی اتخاذ کند.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در میان جمعی از خبرنگاران در لهستان اعلام کرد: ما نمی‌دانیم انگیزه‌های دولت سوریه و دلیل به تاخیر افتادن عملیات تحویل سلاح‌های شیمیایی چیست و این مسئله به کجا بازمی‌گردد. اما دولت سوریه باید هر چه سریعتر این مسئله را حل و فصل کند.

هاگل همچنین هشدار داد که تهدید به حمله نظامی علیه سوریه به شکل مطلق بعید نیست.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که در دیدارش با سرگئی شویگو، همتای روسی خود با وی در خصوص این مسئله گفت‌وگو کرده و از مسکو خواسته که اقدامات لازم برای تاثیرگذاری بر دمشق در این خصوص را اتخاذ کند.

جی کارنی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز به نوبه خود ضمن طرح این ادعا که نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مسؤل به تاخیر افتادن این عملیات است، از نظام سوریه خواست به تعهدات خود در قبال سلاح‌های شیمیایی پایبند باشد.

کارنی ادامه داد: مسؤلیت نظام سوریه در قبال سلاح‌های شیمیایی این کشور این مسئله را ضروری می‌کند که این سلاح‌ها را در امنیت کامل و جهت تسهیل روند امحای آنها منتقل کند و ما از سوریه انتظار داریم به تعهداتش پایبند باشد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به تاخیر در روند انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه از این کشور اعلام کرد: روز پنجشنبه یک ماه کامل از زمان تعیین شده برای امحای کامل سلاح‌های شیمیایی خطرناک‌ سوریه گذشت، در حالی که نظام سوریه تاکنون کمتر از پنج درصد این مواد را منتقل کرده است و ما از دولت سوریه می‌خواهیم اقدامات لازم را برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش درخصوص قطعنامه شورای امنیت و معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اتخاذ کند.

ساکی در ادامه تاکید کرد: نظام سوریه قدرت و توانایی کافی برای انتقال مواد شیمیایی را دارد. چنانچه در طول بحران سوریه بارها این اقدام را انجام داده است. اما حالا می‌بینیم که تاخیر دولت سوریه در عمل به تعهداتش، هزینه‌های کشتی‌ آمریکایی را دو چندان کرده است لذا دولت سوریه باید به مسؤلیت خود در این خصوص عمل کند.

اظهارات مقامات آمریکایی در پی آن ایراد شد که سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی روز چهارشنبه با صدور گزارشی اعلام کرد دمشق کمتر از پنج درصد از سلاح‌های شیمیایی خطرناک خود را تحویل داده است.

این سازمان پیشتر اعلام کرده بود، 14 پیشنهاد از شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و چینی برای کمک به امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه دریافت کرده است.

بر اساس طرح مربوط به امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه که با موافقت سازمان ملل همراه بود، سوریه باید تا پایان دسامبر 2013، 700 تن از مواد شیمیایی خطرناک خود را به ویژه عناصری که در ساخت گاز خردل و گاز سارین استفاده می‌شود، تحویل می‌داد.

انتهای پیام

کد N91800

وبگردی