آفتاب

دولت آمریکا خواهان اعدام متهم بمب‌گذاری بوستون است

دولت آمریکا خواهان اعدام متهم بمب‌گذاری بوستون است

دولت آمریکا اعلام کرده برای "جوهر سارنایف"، متهم به بمب‌گذاری در حین برگزاری مسابقه بزرگ ماراتن بوستون، درخواست مجازات اعدام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اریک هولدر، وزیر دادگستری دولت آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد: "روح این عمل (بمب‌گذاری) و نتایج آن در شکل‌گیری این تصمیم (درخواست اعدام) نقش داشته است."

جوهر سارنایف، ۲۰ ساله، در روز واقعه به همراه برادرش (تیمورلنگ) تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و ساعاتی بعد دستگیر شد.

او در دادگاه بدوی با ۳۰ اتهام روبرو شد که برای ۱۷ مورد از آنها می‌تواند با مجازات اعدام روبرو شود؛ از جمله استفاده از سلاح یا ادوات کشتار جمعی.

با وجود این، او در دادگاه اولیه که تابستان سال گذشته برگزار شد، ادعای بی‌گناهی کرد.

به گزارش بی.بی.سی، مظنون دیگر این پرونده، تیمورلنگ سارنایف، برادر ۲۶ ساله جوهر، ساعاتی بعد از انفجار بمب‌ها، در درگیری با پلیس کشته شد.

علاوه بر اتهامات مربوط به روز بمب‌گذاری، سارنایف به قتل یک مأمور پلیس دانشگاه در جریان تعقیب و گریز در ساعات پس از انفجار هم متهم است.

به گفته مقامات قضایی آمریکا، این مأمور به دست سارنایف و برادرش به ضرب گلوله کشته شده است.

بنا بر ادعای دادستان‌ها، این دو برادر پیش از عملیات خود به یک میدان تیر رفته‌اند تا تمرین هدف‌گیری کنند، لوازم الکترونیکی را که می‌تواند در بمب استفاده شود از روی اینترنت خریده‌اند و یک راهنما برای ساختن بمب را هم از روی اینترنت دانلود کرده‌اند.

ایالت ماساچوست که این رویداد در ماه آوریل سال گذشته در محدوده قوانین آن صورت گرفته، از سال ۱۹۸۴ صدور حکم اعدام را برچیده است اما دولت آمریکا می‌تواند برابر قوانین فدرال و کشوری، همچنان در کیفرخواست خود مجازات اعدام درخواست کند.

با وجود این، از سال ۱۹۸۸ که با تغییر قوانین فدرال، درخواست مجازات اعدام از سوی دولت فدرال میسر شده، برای ۷۰ نفر حکم اعدام درخواست شده که تنها سه مورد از این احکام به مورد اجرا گذاشته شده است؛ از جمله، حکم اعدام تیموتی مک‌وی، بمب‌گذار شهر اوکلاماها که در سال ۲۰۰۱ اعدام شد.

انتهای پیام

کد N91730

وبگردی