آفتاب
آیین های سال نو چینی در جهان برگزار شد

حلول سال اسب در جنوب شرق آسیا

حلول سال اسب در جنوب شرق آسیا

کوالالامپور- ایرنا- چینی تباران کشورهای جنوب شرق آسیا طی مراسمی سال نو چینی و حلول سال اسب را که گاهشمار آن خورشیدی - قمری است، در این کشورها جشن گرفتند و براساس سنت ها معتقدند در این سال فعالیت های اجتماعی در جهان افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، چینی تباران و پیروان آیین بودا در شهرهای مختلف مالزی، ویتنام، اندونزی، فیلیپین، برونئی ، سنگاپور و کشورهای دیگر منطقه با برپایی آیین های نورافشانی و ترقه بازی و حضور در معابد بودایی، مراسم سنتی آغاز سال نوی چینی را برگزار کردند.

سال نو چینی مخصوص کشور چین نیست و مردم در هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، اندونزی، لائوس، مالزی، فیلیپین، تایلند، استرالیا ، کانادا و حتی آمریکا نیز این جشن را برگزار و در بسیاری از این کشورها این روز تعطیل رسمی است.

گزارش های رسیده حاکیست جنب و جوش ویژه ای طی چند روز گذشته برای برگزاری مراسم سال نو چینی در بین چینی ها در این کشورها به چشم می خورد. سفر به زادگاه و حضور در نزد خانواده موضوع اصلی این جشن است که گفته می شود چهار هزار سال قدمت دارد.

در شهر کوالالامپور مالزی امروز (جمعه) حضور چینی تباران این کشور در معابد اصلی شهر از جمله معبد بودا در محله چاینا تاون و نیز در خیابان امپنگ و برپایی آیین های عبادی به همراه روشن کردن فانوس های قرمز و آتش زدن مواد خوشبوکننده در معابد، جلوه خاصی به این اماکن بخشیده بود.

چینی ها سال هاست در مالزی زندگی می کنند و مردم مالزی نیز طی این سال ها تحت تاثیر فرهنگ چینی ها قرار گرفته اند و آیین سال نو چینی را برگزار می کنند. سال نو چینی در مالزی تعطیل رسمی است.

حال و هوای این ایام در مالزی همانند برنامه های سال نو در چین است.

تزئنیات قرمز و نارنجی رنگ مراسم سال نو چینی این روزها بر سردر خانه ها و معبدهای در مالزی نیز نصب شده است و این تزیینات نه تنها برای چینی ها نوید سال نو است بلکه از دید غیرچینی ها علامت تخفیف بزرگ مواد خوراکی، غذا، پوشاک، وسایل خانه و سایر موارد است.

در مراکز خرید مالزی و کشورهای منطقه موسیقی چینی را به مناسبت این ایام می توان شنید و مراسم رقص اژدها در اغلب نواحی در حال اجرا است تا افراد از این جشن لذت ببرند.

دادن و گرفتن عیدی در میان چینی ها در مالزی نیز مانند عیدی ایرانی ها باب است و عیدانه ها در پاکت های قرمز ردوبدل می شود.

در مناطق مختلف چینی نشین می توان بوی عودهای روشن شده توسط این افراد در سال نو را حس کرد و این بو نوید سال جدید قمری یا جشن بهار چینی را می دهد.

تمیز کردن خانه، پرداخت بدهی پیش از آغاز سال نو، بیدار ماندن در شب سال نو برای افزایش طول عمر، روز بدون چاقو و قیچی، عدم اقدام برای خرید کفش و برگزاری جشن تولد همگانی در روز هفتم از سال نو از سنت هایی است که توسط چینی ها در کشورهای مختلف همچنان در این ایام رعایت می شود.

گزارش های رسیده از ویتنام نیز حکایت از آن دارد که جشن سال جدید چینی و جشن های ˈتتˈ، مهمترین تعطیلات این کشور در حال توسعه را رقم زده است و این تعطیلات که تا هشت روز می رسد ممکن است به اقتصاد در حال رشد ویتنام صدمه وارد کند.

در ویتنام به این مناسبت حداقل مدارس به مدت دو هفته تعطیل بوده، کارکنان هشت روز را در سفر هستند، بیمارستان ها جوابگو نبوده و شهرهای بزرگ خالی می شوند.

ˈ تت ˈ نیز یک سنت ویتنامی و برگرفته از آداب و رسوم اجتماعی کنفوسیوس است و شامل بسیاری از مراسم مانند هدیه دادن، پوشیدن لباس قرمز، تمیز کردن و تزئین خانه با درخت و شکوفه های هلو و پخت وپز در کنار دوستان می شود.

اما مهمترین موردی که نظر طرفداران سال نو چینی را به خود جلب کرده است، سال اسب در در گاهشمار چینی است.

تقویم ها نشان می دهد تاکنون سال های 1906، 1918، 1930، 1942، 1954، 1966، 1978، 1990، 2002 و سال جاری 2014 با نام سال اسب نامگذاره شده اند.

نوشته های تاریخی چینی نشان می دهد اسب یکی از حیوانات مورد علاقه چینی هاست . اسب وسیله حمل و نقل خوب و سریع برای مردم قبل از خودرو بوده و می تواند مردم را به مقصد برساند، بنابراین اسب نه تنها نمادی از رفت و آمد، بلکه نشانه ای از موفقیت سریع است.

اسب از دیدگاه چینی ها نشانه رقابت با دیگران و پیگیری آزادی است. اسب ها همچنین نشانه افزایش فعالیت های اجتماعی هستند.

چینی ها از اسب برای شخم زمین های کشاورزی استفاده نمی کنند و این کار را به گاونر واگذار کرده و از اسب انتظار بیشتری داشته و برای پیروزی در نبردها مورد استفاده قرار می گیرند و آن را به فال نیک می گیرند.

اما برخی چینی ها سال اسب را که از امروز آغاز شده، معادل اسب چوبی دانسته و عنصر فرار از آتش تعبیر می کنند، بنابراین پیش بینی می کنند سال 2014 سال پر از رسوایی، درگیری، انفجار و استدلال باشد.

براثر این پیش بینی، درگیری ها در سال جدید که تنش های دیپلماتیک را نیز شامل می شود بیشتر در ماه های اول، چهارم و هفتم قمری به وقوع می پیوندد.

یک هنگ کنگی پیش بینی کرده است جنگ فیزیکی نیز بدنبال تنش های ژاپن و چین بر سر جزایر دیائویو روی می دهد.

آساق**د.م**1611
کد N91708

وبگردی