آفتاب

مونته نگرو و معضلات آن در مسیر عضویت در ناتو

مونته نگرو و معضلات آن در مسیر عضویت در ناتو

بلگراد - ایرنا - نارضایتی قشر کثیری از مردم نسبت به فساد مالی و اصلاحات ناکافی در ساختارهای امنیتی، از دلایل مهمی است که ورود مونته نگرو در پیمان آتلانتکی شمالی(ناتو) را با مشکل بزرگ مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، کوچا پاولوویچ نماینده جنبش برای تغییرات و نماینده جبهه اپوزیسیون دمکراتیک در مونته نگرو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در این رابطه اشاره کرد که فساد مالی و اصلاحات ناکافی موانعی هستند که به خاطر آنها مونته نگرو نمی تواند دعوت برای عضویت در ناتو را در اجلاس سپتامبر امسال دریافت کند.

وی با اشاره به این موضوع که دولت مونته نگرو مخالفت اکثریت مردم را مانعی بزرگ در مسیر عضویت در ناتو می داند، تاکید کرد: حمایت ضعیف مردم تنها مانع برای الحاق به ناتو نمی شود، چرا که این مساله چندان بزرگ نیست که نشود آن را به آسانی و در مدتی کوتاه حل و فصل نکرد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر آندرسن فوگ راسموسن دبیر کل ناتو که فساد مالی و اصلاحات ناکافی در ساختار امنیت مونته نگرو را از بزرگترین ممشکل در راه رسیدن به ناتو ذکر کرده بود، گفت: برای رفع این مسایل به اقدامات رادیکالی و مفید نیاز است.

نماینده جبهه اپوزیسیون دمکراتیک در موتته نگرو همچنین با بیان اینکه میلوجوکانوویچ نخست وزیر این کشور مقصر فساد مالی و اصلاحات ناکافی در نهادهای کشور است، وی را مانعی بزرگ در عضویت مونته نگرو در اتحادیه اروپا و ناتو دانست.

شورای دفاع و امنیت مونته نگرو که در صدر آن فیلیپ وویانویچ رییس جمهور این کشور قرار دارد، روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای عضویت در ناتو را مهمترین اولویت سیاست خارجی کشور در سال 2014میلادی اعلام کرد.

آخرین سنجش افکار عمومی در مونته نگرو نشان می دهد که بیشتر مردم این کشور با عضویت کشورشان در پیمان آتلانتیک شمالی مخالف هستند.

میلو جوکانوویچ نخست وزیر مونته نگرو پیشتر در این باره ضمن مهم دانستن تقویت حمایت عمومی برای عضویت مونته نگرو در ناتو گفت: دولت با استدلال های قوی بایستی مردم را به اهمیت عضویت کشور در این سازمان نظامی آشنا کند.

نخست وزیر مونته نگرو اضافه کرد: عضویت در ناتو ضمن اینکه ثبات و امنیت کامل کشور را ضمانت می کند، موجب صلح در منطقه بالکان غربی و افزایش قابل توجه سرمایه گذاری خارجی در کشور می شود.

وی در مورد مراحل عضویت در ناتو ابراز امیدواری کرد که این کشور در اولین دور گسترش ناتو به عضویت در این سازمان نظامی درآید.

میلتسا پیانوویچ جوریشیچ وزیر دفاع مونته نگرو در باره عضویت کشورش در ناتو نیز پیشتر گفته بود: با توجه به اینکه یکی از موضوعات مورد بحث اجلاس ناتو در ماه سپتامبر سیاست گسترش اعضای ناتو است، این امکان وجود دارد که از مونته نگرو برای عضویت در این پیمان نظامی دعوت شود.

اجلاس ناتو در سپتامبر سال جاری میلادی برگزار می شود که مقامات حکومت مونته نگرو بر این باورند که در این اجلاس برای عضویت در ناتو دعوت خواهند شد.

حکومت کنونی مونته نگرو که عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو را از اولویت های خود برای پیشرفت این کشور می داند، تلاش دارد که در اجلاس پیمان آتلانتیک شمالی که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در انگلیس برگزار می شود به عضویت در ناتو درآید تا اینکه راه را برای سرعت بخشیدن به مراحل عضویت در اتحادیه اروپا هموار سازد.

مونته نگرو چهارم دسامبر سال 2009 به برنامه طرح عملی ناتو پذیرفته شد که آخرین مرحله و یکی از شرایط مهم برای عضویت هر کشور در پیمان ناتو است.

مونته نگرو همچنین، آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که در 21 ماه می 2006 با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد.

اروپام**2061** 1597
کد N91669

وبگردی