آفتاب

برای دومین روز متوالی درهای قبرستان بقیع بسته ماند

برای دومین روز متوالی درهای قبرستان بقیع بسته ماند

امروز پنجشنبه - دهم بهمن‌ماه - برای دومین روز متوالی، بغض زائران و ارادتمندان خاندان نبی مکرم اسلام(ص) پشت درهای بقیع ترکید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به مدینه منوره، امروز زائران عمره‌گذار ایرانی که بعد از نماز صبح مشتاقانه و بی‌صبرانه به سمت ورودی‌های قبرستان بقیع حرکت کردند، با درهای بسته‌ای روبرو شدند که شُرطه‌ای (مأمور) مقابل آن ایستاده و می‌گوید "حاجی حاجی مطر، مطر و..." او می‌خواست به زائران بگوید که به خاطر بارش باران در روزهای گذشته امکان ورود به قبرستان بقیع و حضور در این مکان مقدس میسر نیست.

انبوه زائران عاشق و ارادتمند خاندان پیامبر اسلام(ص) از کشورهای مختلف که برای زیارت و عرض ارادت به ائمه مظلوم بقیع بعد از یک روز انتظار خود را به جوار قبور فرزندان رسول خدا(ص) رسانده بودند، اما امروز نیز وقتی از ماموران مقابل درهای بقیع علت را جویا شدند همان دلیل روز گذشته یعنی بارش باران و گِل‌آلود بودن را عنوان را شنیدند.

این در حالی است که بارش باران دو روز پیش در مدینه اتفاق افتاده بود و خبری از گل و لای بودن معابر نبود؛ بنابراین از آنجا که راهروها و معابر داخل قبرستان نیز سنگ فرش شده است، عملاً حضور زائران در داخل آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به هر حال زائران عمره‌گذار ایرانی که عموما 5 روز از سفر 10 روزه خود به سرزمین وحی را در مدینه منوره سپری می‌کنند یکی از مهمترین خواسته‌هایشان برطرف شدن این مساله جهت حضور در قبرستان بقیع که قبور چهار امام معصوم(ع) در آنجا واقع شده، عنوان می‌کنند.

زائران پس از اطلاع از این خبر برای ورود به قبرستان بقیع به ماموران اصرار می‌کردند که با ممانعت و گاه برخود همراه با عصبانیت آنها روبرو می‌شدند؛ بنابراین تلاش کردند در اطراف قبرستان زیارتنامه ائمه بقیع را از دور قرائت کرده و پشت درهای بسته بقیع اشک بریزند و ابراز ارادت کنند.

مقامات سعودی و مسئولان حرم نبوی چند سالی است که اجازه ورود چند ساعته زائران به قبرستان بقیع را بعد از نماز صبح می‌دهند اما در دو روز گذشته به بهانه بارش باران از حضور زائران در این قبرستان ممانعت به عمل آمده است.

بر اساس این گزارش، این اقدام موجب شد که زائران به در قالب کاروان‌های خود به سمت خیابان‌های اطراف قبرستان بقیع حرکت کنند و از دیوارها و نقاطی که امکان مشاهده داخل قبرستان از پشت میله‌ها وجود دارد، فضای داخل را ببینند.

یکی از نکات قابل توجه در این ایام، حضور زیاد و انبوه دستفروشان در بین‌الحرمین مدینه است که به نوعی بعد از نماز توجه زائران را جلب کرده و موجب مشغول شدن آنان به خرید می‌شود. این در حالی است که برخلاف سایر ایام، اداره حرم و بلدیه مدینه مانع فروش آنها نمی‌شوند که این اقدام تجمع گسترده و انبوه زائران در بین‌الحرمین را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

کد N91307

وبگردی