آفتاب

رهبر حزب دموکراتیک لبنان: تکفیر‌ی‌ها و اسراییلی‌ها دو روی یک سکه هستند

رهبر حزب دموکراتیک لبنان: تکفیر‌ی‌ها و اسراییلی‌ها دو روی یک سکه هستند

رییس فراکسیون دروزی‌های لبنان گفت: اگر درایت و پختگی سیدحسن نصرالله و متحدان او در مقاومت نبود فتنه افراطی‌گری و وهابی‌گری 9 سال پیش لبنان را در بر گرفته بود.

رییس فراکسیون دروزی‌های لبنان گفت: اگر درایت و پختگی سیدحسن نصرالله و متحدان او در مقاومت نبود فتنه افراطی‌گری و وهابی‌گری 9 سال پیش لبنان را در بر گرفته بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر طلال ارسلان، رهبر دروزی‌های لبنان که صبح امروز (پنج‌شنبه) با علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار داشت از مواضع مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مقاومت لبنان قدردانی کرد.

ارسلان با اشاره به سفر خود به تهران این سفر را در جهت هماهنگی و رایزنی در رابطه با پیوندها و نمادهای مشترک دو کشور در منطقه دانست و افزود: ما نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان، مقاومت لبنان و اتحاد مقاومت در لبنان را برای رویارویی با تهاجم‌های رژیم صهیونیستی ارج می‌نهیم.

او گفت: امروزه فعالیت‌های وهابی‌های تکفیری و تلاش آن‌ها برای کشاندن موج افراطی‌گری به لبنان کاملا مشهود است و بررسی این شرایط یکی از اهداف سفر ما به ایران است.

رهبر دروزی‌های لبنان با بیان این که ما پناهگاه و سنگری جز جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از خود نداریم، ‌خاطرنشان کرد: ایران همواره نقشی پیش‌رو در حمایت از سوریه در برابر شرایط خاص منطقه ایفا کرده است و باید تاکید کنم که حمایت ایران از سوریه در واقع حمایت از کل منطقه محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تحلیل وضعیت دروزی‌ها که انشعابی از شیعیان محسوب می‌شوند پرداخت و گفت: وضعیت این اقلیت در منطقه بسیار نگران‌کننده است و دروزی‌های سوریه مرتب مورد تهاجم قرار می‌گیرند. برای مثال 10 روستای دروزه‌نشین در حلب وجود دارد که در محاصره جبهه النصرة و داعش قرار گرفته است. این گروه‌های افراط‌گرا مرتبا برای ساکنان این روستاها پیام‌های تهدید‌آمیز می‌فرستند که یا دست از مذهب خود بکشید و یا منطقه را ترک کنید.

ارسلان با اشاره به برگزاری نخستین همایش دروزی‌ها افزود: برای رسیدگی به اوضاع اقلیت‌های دروزی لبنان و سوریه از بشار اسد برای حضور در این همایش که نخستین همایش دروزی‌ها طی 60 سال گذشته بوده دعوت کردیم.

وی ضمن تقدیم منشور نخستین همایش دروزی‌ها به ولایتی تاکید کرد: در این منشور ضمن تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران به این کشور درود فرستاده شده است.

رییس فراکسیون دروزی‌های لبنان در دیداری که با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک داشت با اشاره به وقایع سوریه و نگران‌کننده خواندن آن تصریح کرد: این اتفاقات برای همه ما مهم بوده و است زیرا همه ما در یک سنگر قرار داریم و اندیشه‌های وهابی‌گری و تکفیر‌ها در فرهنگ خاورمیانه امری نوظهور محسوب می‌شود.

ارسلان ادامه داد: زمانی که کشته‌های درگیری در روستاهای جلب‌الشیخ پیدا شدند دیدیدم که در میان این کشته‌شدگان سعودی‌ها،‌ چچنی‌ها و افغانی‌ها نیز حضور داشتند یعنی این معارضان خارجی به سوریه نفوذ کرده و سلاح در دست گرفته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش افراط‌گرایی در منطقه گفت: انفجارهای بیروت و سفارت ایران هم‌چنین ناامنی‌هایی که در اوضاع منطقه صورت گرفته است نگران‌کننده است ولی مسأله‌ای که برای ما قابل درک نیست جهاد با مسلمانان است زیرا تا قبل از این جهاد در مقابل دشمنان بود. در هر صورت تمام این اقدامات نه تنها علیه منطقه بلکه کل جهان صورت گرفته و تهدیدی برای همه کشورها محسوب می‌شود.

رییس فراکسیون دروزی‌های لبنان با تاکید بر این که تکفیری‌ها و اسراییلی‌ها دو روی سکه افراطی‌گری در منطقه هستند، خاطرنشان کرد: ایجاد ناامنی در منطقه تنها در جهت منافع اسراییل است. هم‌چنین باید تاکید کنم که اگر درایت و پختگی سیدحسن نصرالله و متحدان او در مقاومت نبود، فتنه افراطی‌گری 9 سال پیش لبنان را دربر گرفته بود.

ارسلان در رابطه با نارضایتی برخی از کشورها برای بهبود روابط میان ایران و لبنان تاکید کرد: هرچند آن‌ها هرگز از حضور ما در تهران خشنود نخواهند شد ولی ما اهمیتی به این امر نمی‌دهیم چرا که پیوند‌های سیاسی و رابطه دوستی ما بسیار عمیق‌تر از عظمتی است که آن‌ها برای خود درنظر گرفته‌اند. علاوه بر این از نظر ما سرنوشت، آرمان‌ها، نگرانی‌ها و آینده ملت ایران و لبنان مشترک و یکسان است.

او خاطرنشان کرد: ما به خط‌ مشی خود در قبال ایران پایبند هستیم و دیدارهای پی‌درپی ما از جمهوری اسلامی ایران در جهت تحکیم و توسعه پیوندهای‌مان ادامه خواهد داشت.

رهبر حزب دموکراتیک لبنان در پایان با اشاره به تعارض‌هایی که به دروزی‌های سوریه می‌شود خاطرنشان کرد: این تهاجم‌ها تنها مقامت و ایمان ما را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N91099

وبگردی