آفتاب
نخست وزیر یونان :

کشور درآستانه خروج از بحران مالی قرار دارد

کشور درآستانه خروج از بحران مالی قرار دارد

آتن- نخست وزیر یونان در نشستی که در وزارت کار وامور اجتماعی برگزار شد، گفت: یونان درآستانه خروج از بحران مالی قرار دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از آتن، ˈ اندونیس ساماراسˈ نخست وزیر یونان در نشستی که در وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد گفت: با تلاش های فراوان و سختی هایی که ملت یونان طی چند سال اخیرمتحمل شدند، در آستانه خروج از بحران مالی قرارگرفته ایم.

نخست وزیریونان درادامه افزود: زمان گرفتن وام از خارجیان برای ادامه زندگی و چرخش ادارات دولتی به پایان رسیده و دولت در اولویت های خود برای خروج ازبحران مالی موفق عمل کرده و درآستانه خروج ازاین بحران قرارگرفته ایم.

وی درادامه افزود: درنظرداریم با ایجاد شغل و افزایش سرمایه گذاری درکشور، دیگر نیازمند دریافت وام از خارج نباشیم وبرای جوانان شغل و کارایجاد کنیم.

نخست وزیریونان گفت: برنامه اصلی سال جاری میلادی مبارزه به بیکاری است و درنظرداریم تعداد 440 هزارفرصت شغلی برای شهروندان ایجاد و کمک ها را به قشر کم درآمد افزایش و ارایه خدمات اجتماعی را توسعه دهیم.

ساماراس درادامه افزود: ما کاری را که قادربه انجام آن هستیم را اعلام می کنیم و معتقدیم که بایستی با سرمایه گذاری،نرخ بیکاری را که یکی ازمشکلات مهم امروز جامعه یونان است پایین بیاوریم.

بعضی از مقامات دولتی دراین باره اعلام کردند که دولت درنظر دارد برای ایجاد سریع شغل برای 440 هزار نفردرکشور، مبلغ 4 میلیارد و400 میلیون یورو هزینه کرد.

دولت یونان چندی پیش اعلام کرده بود که برای اولین بار طی سه دهه اخیر،کشور مبلغ یک میلیارد یورو اضافه بودجه داشته است که این بیانگراین است که کشورمی تواند بدون اتکا به دریافت وام ازکشورهای خارجی،هزینه های خود را تامین کند.

نخست وزیر یونان در ادامه افزوده شورایی برای ایجاد شغل به زودی تشکیل خواهد شد تا برای شهروندان این کشوربا سرمایه گذاری داخلی وهمچنین جذب سرمایه گذاران خارجی، گام بردارد.

تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند، گرچه دولت بارها و با تاکید مساله برگزاری انتخابات عمومی زود هنگام را رد کرده ولی اظهارات نخست وزیرمبنی برایجاد تعداد زیادی شغل برای شهروندان وبخصوص جوانان آنهم ظرف یکسال،احتمالاً بیانگرشروع تبلیغات انتخاباتی دراین راستا است.

احزاب سیاسی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت، اظهارات نخست وزیر را وعده هایی به دور از واقعیت قلمداد کردند.

حزب چپ ائتلاف( سی ریزا) دومین حزب سیاسی بزرگ یونان نیز با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت طی بیانیه ای گفته است: نخست وزیرکه دولتش باعث افزایش نرخ بیکاری از 8 درصد به 28 درصد شده و بیش از یک میلیون و500 هزارنفراز نیروی فعال کشور را بیکارکرده، در آستانه برگزاری انتخابات به وعده های واهی روی آورده است.

حزب یونانیان مستقل نیز در بیانیه ای ازعملکرد دولت راستگرای دمکراسی نوین انتقاد کرد وگفته است: نخست وزیرمعمولاً قبل ازبرگزاری انتخابات وعده می دهد و بعد ازآن وعده های خود را فراموش می کند.

دیگراحزاب سیاسی یونان نیز در بیانیه های جداگانه اظهارات نخست وزیر مبنی بر ایجاد شغل برای 440 هزار نفراز شهروندان درطول سال جاری میلادی را نشانه ضعف دولت در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا و تعیین نمایندگان یونانی درپارلمان اروپا که دراردیبهشت ماه آتی در این کشوربرگزارخواهند شد، قلمداد و از مردم خواسته اند با تجربه ای که از اینگونه وعده ها دارند، فریب این وعده های واهی را نخورند.

اروپام**2170**1515
کد N90947

وبگردی