آفتاب

جزئیات نشست مشترک دو قوه از زبان سخنگوی هیات رئیسه مجلس

جزئیات نشست مشترک دو قوه از زبان سخنگوی هیات رئیسه مجلس

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گزارشی از جزئیات نشست مشترک دولت و مجلس را برای خبرنگاران تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی lمهر، عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب پس از نشست مشترک دولت و مجلس که در صحن بهارستان برگزار شد، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گزارشی از این نشست ارائه کرد.

به گفته مصری در این جلسه روسای کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی، انرژی، بهداشت و درمان، امنیت ملی، عمران و فرهنگی موضوعات مرتبط با حوزه‌های کاری خود و مسائل و مشکلات پیرامون آن را مطرح کردند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به سخنرانی روسای کمیسیون های مختلف مجلس در این نشست به مطالب رئیس کمیسیون انرژی در مورد انرژی‌های پایدار و اکتشافات جدید و ذخایر نفت و گاز و همینطور نحوه استفاده از آنان توضیحاتی به نمایندگان مجلس و دولت ارائه داد. همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان توضیحاتی در حوزه کاریش و همینطور مسائل مربوط به بهداشت و درمان بیان کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این نشست در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر حفظ اقتدار نظام و همینطور پاسخ به ادبیات سخیف آمریکا مطالبی را عنوان کرد.

مصری در ادامه درخصوص سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: در این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطالبی را در مورد وضعیت اقتصادی کشور در حوزه‌های تورم و بیکاری مطرح کرد و گفت که ضرورت همکاری خوب و مطلوب بین دولت و مجلس در این حوزه ضروری است. البته وی از همکاری دولت و معاونت راهبردی رئیس جمهور به جهت اقداماتی که برای رفع بیکاری و کاهش تورم انجام داده‌اند، تشکر کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره سخنان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر بیمه کشاورزان تاکید کرد . همینطور موضوع میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و نیز میزان خرید تضمینی محصولات نیز از موارد دیگری بود که مطرح شد. وی تاکید کرد که لازم است دولت نسبت به این مسائل توجه جدی داشته تا با همکاری دو قوه بتوان این مشکلات را برطرف کرد.

مصری درباره اظهارات رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس نیز گفت: رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این نشست بحث جدی در مورد معادن و توجه به آنها را مطرح کرد. وی بر این جلسه استفاده از ظرفیت‌های بخش معدن و حمایت از تولید تاکید کرد.

نماینده کرمانشاه گفت: در این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بخش فرهنگ کشور را نسبت به سایر حوزه‌ها مظلوم قلمداد کرد و گفت که لازم است به مقوله فرهنگ توجه جدی شود. وی گفت که با توجه به هجمه‌هایی که استکبار به کشور و فرهنگ وارد می‌کند لازم است به این بخش توجه جدی شود و دولت و مجلس گام‌های اساسی در این زمینه بردارند.

مصری افزود:  رئیس کمیسیون فرهنگی در این نشست به منشور 8 ماده‌ای برای مقابله با تهاجمات فرهنگی اشاره کرد و قرار شد که آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و توضیحات بیشتری بدهد. همچنین وی گفت که برای مقابله با برخی از ساختارشکنی‌ها که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد باید اقدامات جدی انجام شود.

مصری درخصوص سخنان رئیس کمیسیون عمران مجلس در این نشست گفت: در این جلسه رئیس کمیسیون عمران مجلس موضوع اشتغال و مقابله با بیکاری را از نیازهای ضروری کشور دانست و بر این نکته تاکید کرد که طرح‌های نیمه تمام با اعتبارات موجود تا سال‌های طولانی امکان بهره‌برداری و تکمیل ندارند که لازم است زمینه‌های مناسب برای استفاده از اعتبارات خارجی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شود.

مصری در ادامه به اظهارات ظریف در این جلسه درباره مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت: آقای ظریف اطمینان داد که در این مذاکرات از حقوق ملت ایران دفاع شده و تیم مذاکره کننده نیز حقوق ملت را همواره حفظ می‌کند. ظریف در این نشست به افزایش سطح مراودات بین‌المللی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت که این مراودات دستاوردهای خوبی تاکنون برای کشور داشته و این دستاوردها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته وی به سفر اخیر نخست وزیر ترکیه و همین‌طور رئیس مجلس کره جنوبی نیز اشاره کرد. وزیر امور خارجه گفت که خوشبختانه تحرکات کشور ما با دنیای خارج گسترده شده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درخصوص اظهارات رئیس جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس نیز گفت: رئیس جمهور در آغاز صحبت از نمایندگان کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون‌ها به دلیل بررسی بودجه 93 تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این لایحه پیش از 22 بهمن در مجلس به تصویب برسد تا با تصویب آیین‌نامه‌های آن این لایحه پس از تصویب از ابتدای سال آینده وارد مراحل عملیاتی شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور همچنین در این نشست تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران تاکنون توفیقات خوبی در مقابله با هجمه‌هایی که رژیم صهیونیستی و برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند و موجب عصبانیت آنها شده، داشته است.

به گفته مصری کاهش نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی، تلاش برای حل معضل آلودگی محیط زیست از دیگران محورهای بحث رئیس جمهور در این نشست بود.

نماینده کرمانشاه با اشاره به سخنان رئیس جمهور درخصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: به نظر رئیس جمهور راه برون‌ رفت از معضل اقتصادی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست. وی همچنین تاکید کرد که در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید توجه جدی به نیازمندان جامعه داشته باشیم و غیر از مبالغ نقدی برای آنها چاره‌ای بیندیشیم. همچنین گفت که قرار است بیمه درمان در سال آینده پوشش صددرصدی داشته باشد. رئیس جمهور اعتقاد داشت که امروز ایران اسلامی دارای عزت و عظمت در نزد افکار عمومی دنیاست. وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که دولت‌ها همواره به دولت و ملت ایران به دلیل پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌اند تبریک می‌گویند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره سخنان لاریجانی رئیس مجلس نیز گفت: آقای لاریجانی اعتقاد داشت که مشکلات باید ریشه‌یابی شود. البته به این موضوع نیز اعتقاد داشت که بسیاری از مشکلات ایجاد شده به دلیل اجرا نکردن قوانین در گذشته است.

مصری افزود: به دلیل ارتباط بیشتر نمایندگان با مردم، از دولت تقاضا کرد که زمینه ارتباطات ساده‌تر بین نمایندگان مجلس و وزیران دولت در جهت رفع مشکلات فراهم شود تا به سوال و یا استیضاح از آنها ختم نشود.

مصری با اشاره به اینکه در این نشست رئیس مجلس از دولت خواست که معاونان پارلمان فعال‌ تر عمل کنند، گفت: رئیس مجلس گفت که ما باید با همکاری بیشتر اجازه ندهیم که حاشیه‌ای در روابط دولت و مجلس ایجاد شود. لاریجانی همچنین تاکید کرد که اصل روابط بین دولت و مجلس بر پایه تعامل و همدلی بیشتر است و وی معتقد بود که باید از طریق تعامل بین دولت و مجلس و به دور از حاشیه‌ها به فکر رفع مشکلات مردم باشیم و به حاشیه‌ها کمتر بپردازیم.

وی با اشاره به تاکید رئیس مجلس بر رشد اقتصادی و اجرای هدفمدی یارانه ها در فرصت مناسب گفت: آقای لاریجانی از دولت خواست که اقدامات مناسب برای حل این مشکلات انجام دهد.

کد N90375

وبگردی