آفتاب
یک نماینده مجلس:

ایران در حال کار کردن روی نسل سوم سانتریفیوژها است/ به زودی از یو سی اف بازدید می کنیم

ایران در حال کار کردن روی نسل سوم سانتریفیوژها است/ به زودی از یو سی اف بازدید می کنیم

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: ما نسل دوم سانتریفیوژ ها را ساخته ایم و الآن در مرحله آزمایش هستیم، که وارد چرخه مدار شوند و روی نسل 3 هم داریم کار می کنیم، دستیابی 100 درصد به فناوری تولید سانریفیوژ هم پیدا کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم کارخانه ای مسئول کمیته هسته ای مجلس در نشستی در مدرسه معصومیه(س) قم با ذکر این نکته که مسئله توافق نامه ژنو در مدرسه معصومیه(س) در ابعاد مختلف سیاسی و فنی مورد بررسی قرار گرفته و قوی ترین برخورد سیاسی و فنی و روشنگری پیرامون پیامدهای های آن  در کشور در همین مدرسه صورت گرفته است. ایشان با توضیح این مطلب که بحث توافق نامه یک جنبه ی بسیار جدی علمی دارد و نباید در کش و وقوس های سیاسی گم شود، توضیحات مبسوطی پیرامون کارکردهای فناوری هسته ای در جهان و چگونگی سازوکارهای علمی آن بیان نمود. با طرح پرسش های شفاهی جلسه ادامه یافت.

یک نامه ای را نمایندگان مجلس خطاب به ریاست مجلس امضاء نمودند دال بر این که چرا ما متن مذاکرات را نداریم و نسبت به بی اطلاعی از جزئیات مذاکرات اعلام نارضایتی نمودند، دولت محترم چگونه به خود این اجازه را داده با مجلسی که امام راحل فرمودند در رأس امور است و اگر دانستن حق مردم است به طریق اولی حق نمایندگان مجلس است، چگونه است که یک توافق نامه ای که با کلیت امنیت ملی و حاکمیت داخلی کشور گره خورده وکلای مردم باید از آن بی خبر باشد؟ نسبت به آن چیزهایی که می دانید چه کردید، حالا از نان پیپر بی خبرید، از متن برنامه مشترک اقدام که خبر دارید، در توافق نامه ای که همه جایش پاسخگویی می خواهد، حقوق هسته ای ما در  ان پی تی به قول طلبه ها مطلق بوده، در این توافق نامه همه جایش قید خورده، چه کسی باید نظارت داشته باشد؟مگر مجلس شأن نظارتی ندارد؟

کاش مصالح نظام بگونه ای بود که میشد همه حرف ها را زد بخاطر حفظ مصالح نظام و روابط قوا نمی شود واقعیت ها را گفت. ولی موضع مجلس مشخص است، شما نطق های میان دستور را ببینید ، خود من هفته گذشته نطقی داشتم، در همین خصوص نمایندگان طرح غنی سازی 60 درصد را در مقابل یاوه سرایی های امریکا تصویب و بیش از 200 نماینده آن را امضاء کرد و این یعنی فضای غالب مجلس از حق مردم و منافع ملی دفاع می کند. مجلس در تبریک و تشکرهای بعد از توافق دخل و تصرفی نداشته، بر  اساس اصل 53 قانون اساسی باید همه قراردادهای خارجی به تصویب مجلس برسد، اسم را برنامه اقدام مشترک گذاشتند و به عنوان توافق نامه مطرح نشده، نوبت به مجلس که رسید، مجلس حرف خود را خواهد زد، ما روی توافق نامه به اندازه شما منتقد هستیم. روزی که جای اظهارنظر جدی باشد، مجلس نظر قاطع خود نسبت به توافق نامه را خواهد گفت. ما باید روی سلطه سیاسی و اقتصادی بیگانه بر کشور.

 در مورد مبنای حقوقی توافق نامه سوال دارم؛ اصولی که شما استناد فرمودید 57 و 125 قانون اساسی صراحت دارد بر تصویب توافق های بین المللی توسط مجلس شورای اسلامی، بعدا به واسطه تفسیرهایی که در سال 60 و 61 شورای نگهبان داشت ، بدنبال آن آیین نامه ای را به عنوان چگونگی تنظیم اتنعقاد توافق های بین المللی داریم، من تعجب دارم ما آیین نامه ویژه داریم سال 71 در دولت آقای هاشمی و به امضای مرحوم حبیبی ، آن آیین نامه امروز اشکلات جدی دارد و خود آیین نامه صراحت دارد، عنوان توافق نامه موثر در ماهیت نیست. لذا شما در مجلس در این رابطه چه کردید؟تصویب و اجرای پروتکل الحاقی این بند از توافق نامه اساساً نظام تفکیک قوا را برهم زده ، یعنی تداخل در وظایف و مسئولیت های دو قوه مقننه و مجریه بوجود آورده، این جا پذیرفته نیست که مجلس ورود نکند، ما نمی گوییم فضای عمومی کشور فهم نشود، ولی معنای این حرف این نیست که اشکلات جدی توافق نامه که نظارت بر آن در انحصار مجلس است، این دیگر پذیرفته نیست، در شرایطی که کشور زیر بار یک تعهدات سنگین رفته، قوه مقننه بگوید من دارم فضای کشور را رصد می کنم! شما تصویب و اجرای پروتکل که دقیقا با عنوان RATIFY و IMPLEMENT  ناظر به تصویب و اجرا است و قوه مقننه ما هیچ موضع گیری ابداً نمی کند، من احساسم این است که برخی نمایندگان حتی از آیین نامه مذکور خبر نداند، مشتاقم جواب شما را بشنوم؟

 بنده خودم به عنوان نماینده مجلس، منتقد این توافقنامه هستم ، در این رابطه 19 صفحه تحلیل راهبردی و کارشناسی و فنی با لحاظ مسایل سیاسی بنده تنظیم کردم. من خودم اگر بخواهم آزادانه در این رابطه حرف بزنم ، بسیار حرف دارم. در مورد پروتکل الحاقی، رسانه های ما چگونه دارند برخورد می کنند و مطالب را چگونه منعکس می کنند؟ باید فضای نقد آزاد در کشور باشد، مدرسه معصومیه خودش پیشتاز نقد و بررسی این توافق نامه است و باید ادامه یابد. یکی از خطوط قرمز ما غنی سازی در حد نیاز کشور است، این که می گویند چرخش 4 تا سانتریفیوژ که فایده ندارد، باید  8000 سانتریفیوژ در تاسسیات نظنز فعالیت داشته باشد، حدود 9 سال وقت لازم است که همین تعداد بتواند، سوخت مورد نیاز یک نیزوگاه را فراهم کند. برای ما که کافی نیست، روسیه تعداد بسیار کلان نسل یک دارد برای نیروگاه هایش سوخت تولید می کند، صادر هم می کند. حدود 50000 سانتریفیوژ لازم است فعالیت نماید تا سوخت مورد نیاز یک نیروگاه را تامین کنند. بنده در همین یک ماه از تاسیسات نظنز و فردو بازدید نمودم و عزیزان ما اعلام کردند 1000 عدد سانتریفیوژ نسل دوم را ساخته ایم و الآن در مرحله آزمایش هستیم، که وارد چرخه مدار شوند و روی نسل 3 هم داریم کار می کنیم، دستیابی 100 درصد به فناوری تولید سانریفیوژ هم پیدا کرده ایم. با این وضعیت ما چگونه می خواهیم اولین خط قرمز  خود رارعایت کنیم؟ اگر جریان بخواهد به همین شکل جلو برود، ما روی اولین خط قرمز خود هم حرف داریم.

شخصی از اعضای ارشد تیم مذاکره گفته بود ما منابع کافی و مواد اولیه برای اجرای کامل برنامه هسته ای خودمان نداریم، آیا این حرف واقعیت دارد؟

در رابطه با منابع اورانیم آن مقداری که تابحال کارکرده ایم، بحمدلله موفقیت فراوان بوده، چندی پیش هم یک دستاورد جدید داشتیم، معادن ما چه در ساغند و گچین معادن ارزشمندی است، هنوز بخش اعظم کشور ما اصلا مورد ارزیابی قرار نگرفته در رابطه با منابع اورانیم، این حرف ابداً مورد قبول و صحیح نیست، اصلا مگر در این رابطه رصد جدی شده؟ در همین معادن فعلی هم منابع بسیار جدی داریم.  

آیا درست است که از وزیر امور خارجه از جزییات نان پیپر سوال شده، ایشان گفته اگر استیضاح هم بشوم در اختیار نمایندگان نمی گذارم؟ مگر این دولت شعارش دیکتاتور ستیزی نبوده؟!! شما فرمودید اگر خط قرمزها عبور شود مجلس ورود میکند، همین الان استدلال نمودید که خط قرمز اول هم رعایت نشده، خب برنامه ی شما برای دفاع از موکلین تان چیست؟

 ببینید در رابطه با آقای ظریف بهتر است این مسائل را شما از خودشان بپرسید، ما چرا باید جواب بدهیم؟ در رابطه با خط قرمز، قرار شده در 6 ماه همین تعداد سانتریفیوژ کار کند، آن چه برای ما قطعی است این است که پس از 6 ماه سانتریفیوژها باید مصارف مورد نیاز داخلی را تامین کند. پس از 6 ماه موضع گیری ها علنی و جدی خواهد شد. در رابطه با 20 درصد علیرغم تصور دشمن که برای این که بخاطر این 800 هزار بیمار ما را به زانو دربیاورند و گفتند سوخت 20 درصد به ما نمی دهند ،  ولی ما توانستیم بلطف خدا سوخت 20 درصد را تولید کرده و سوخت آن رآکتور را هم تامین و 196 کیلو هم اضافه تولید کردیم ، الان ما آن جا 16 آبشار داریم و هرلحظه وارد مدار شود مشکل ما حل شده است. راکتور تهران الآن سوختش تامین شده است. ساختار آبشارها باید حفظ شود تا هر لحظه خواستیم سوخت 20 درصد تولید کنیم. ما نباید اطلاعات ارزشمند هسته ای خود را در اختیار آن ها قرار دهیم اگر ما در طول 6 ماه همه اطلاعات هسته ای در تمام عرصه ها را در اختیار آن ها قرار دهیم خب نباید هیچ خدشه ای به امنیت ملی کشور وارد شود. ما بیاییم همه اطلاعات را بدهیم و پس از آن اگر طرف مقابل در گام نهایی که اصل تهعداتش به ما در آن جاست، زیر توافق بزند، دست ما تماماً بسته است. آن ها سال در 82، 1000و چند صفحه اطلاعات بدست آوردند، آن ها بدنبال اطلاعات جدید هسته ای هستند که نقشه راه جدید ما بفهمند و براساس آن جلوی پیشرفت آن را بگیرند و ما با این روند مخالفیم. حرف شما کاملا درست و منطقی است و ما برای آن در مجلس قطعاً پیگیر خواهیم بود.

چرا جریانی در کشور دارد  به اسم مبارزه با فساد، راه های دور زدن تحریم ها را می بندد؟ می خواهند فشار را بر مردم زیاد کنند تا به هر قیمتی تن به مذاکره بدهیم؟

در مورد نفت،  در توافق نامه آمده جمهوری اسلامی علی رغم این که غرب تلاشی برای تحریم نمی کند، ایران باید صادرات را با همان حد و با همان مشتری ها ادامه دهد. یعنی دشمن در یک سال و نیم گذشته عزم خود را جزم کرده بود که یک قطره صادر شود، ما علی رغم میل امریکا یک میلیون و سیصد بشکه صادر می کردیم، اجازه نمی دادند از پرچم خود استفاده کنیم. با همین دور زدن ها صادرات صورت می گرفت و امریکا از همین عصبانی است که در توافق هم اذعان دارند. در بیمه تحریم هستیم، ما خودمان بیمه راه اندازی کردیم ، در یک زمان تمام کشتی های خود را متوقف کردند، که یک قطره هم صادر نشود، ما مسئله حمل نفت کش ها را حل کردیم و با کشتی های خودمان صادر می کردیم. قبل ار توافق  شرمن اعلام کرده بود ما بیش از 30 سال است در خاورمیانه داریم هزینه می دهیم ولی هیچ توفیقی بدست نیاوردیم، گفت باید تغییر سیاست بدهیم و توجه را به اقیانوسیه ببریم، این بخاطر استقامت جمهوری اسلامی بود.

ما در سال 83 که از تاسیسات نظنز بازدید کردیم دست اندرکاران چرخه که شهید احمدی روشن هم آن روز بود، گفتند؛ آقای البرادعی اولین بار که آمده بود و آبشار سانتریفیوژهای نظنز را دید بشدت حیرت زده شده بود و تعجب می کرد که چطور توانستیم بسازیم،  امروز که دیگر دانشمندان ما این فناوری را به طور کامل در اختیار دارند، اگر امکانات در اختیارشان باشد در روز 80 سانتریفیوژ تولید خواهند کرد. جنگ امریکا با ما برای توقف پیشرفت علمی کشوری ماست. در شرایط تحریم در رتبه هشتمین کشور قدرتمند درعرصه غنی سازی هستیم، خیلی عظمت را نشان می دهد. اگر در کشور مسئله فناوری هسته ای به عنوان الگو سرمنشأ دیگر تکنولوژی ها و نگاه به درون قرار بگیرد، وضعیت کشور دگرگون می شود. این که ما منتظر کمک دشمن باشیم تا مشکلات ما حل بشود این اشتباهی استراتژیک است، او می خواهد ما را متوقف کند، مگر انتظار کمک از این ها می رود. تهیه قطعات هسته ای که 100 درصد تعلیق بودیم، ولی احمدی روشن با همین دور زدن تحریم ها توانست تمام قطعات را تهیه و بومی سازی کنند، به او هشدار هم داده بودند که متوقف کند، اما متوقف نکرد. مقاومت رمز پیروزی است. 35 سال با مقاومت کشور به جلو رفته است، مسیر فعلی پیشرفت هم همین است.

گفته شده در یو سی اف اصفهان چند ماهی است برخی سیکل ها متوقف شده، بر چه اساس است؟ ما در گام نهایی چه چیز در دست داریم، به بهانه حقوق بشر و تروریسم که دوباره ساختار اصلی تحریم ها حفظ می شود؟ ضمناً چرا اعضای تیم مذاکره پیامدهای مذاکره را بر گردن نظام و رهبری دارند می گذارند و خود را فقط مجری سیاست های نظام می دانند؟

در مورد یوسی اف بازدیدی به زودی از آن جا خواهیم داشت و پیگیری خواهیم کرد. در مورد  رهبری گفته اند من به مذاکرات خوشبین نیستم این که صریح است در مورد فناوری هسته ای هم بیشترین تاکیید را دارند حتی گفتند این فناوری باعث عظمت اسلام شد. نقدهای فراوان روی توفق نامه هست. چه ربطی به رهبری دارد، ایشان اصلا در جزئیات دخالت نمی کنند. در مقدمه و گام نهایی بالای 10 قید روی حق طبیعی ما از ان پی تی زده اند. روی این توافق نامه که ما نقد فراوان داریم. بعد از 6 ماه واقعیت ها خود را نشان خواهد داد. به تدریج مشخص خواهد شد، ما باید در این 6 ماه روحیه منابع انسانی در صنعت هسته ای را حفظ کنیم که به نظر من از همه چیز مهم ترست.

کد N89516

وبگردی