آفتاب

بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس بازدید کردند

بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس بازدید کردند

ایسنا نوشت:

محمد امیری، معاون سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که "صبح روز چهارشنبه سه تن از بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس بازدید کردند.

وی گفت که بازدید از معدن گچین تا عصر روز چهارشنبه به طول می‌انجامد و بعد از آن بازرسان ایران را به مقصد اتریش ترک می‌کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی در امور پادمان‌ها و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با 1+5 روز سه‌شنبه 8 بهمن به ایسنا گفته بود که "بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس در چارچوب همکاری‌های مشترک ایران با آژانس و توافق دو طرف در 20 آبان ماه (11 نوامبر 2013) برای پاسخ به ابهامات و سوالات آژانس است."

امیری در پاسخ به این پرسش که چه بخش‌هایی از اجرای گام اول توافق ایران و آژانس باقی مانده است؟ گفت: بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک انجام شده و بازدید از معدن گچین هم روز چهارشنبه انجام می‌شود. هم‌چنین نامه‌های دو بند از توافق اولیه به آژانس ارسال شده است و نامه دو بند دیگر تا قبل از دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس که قرار است 19 بهمن ماه برگزار شود به آژانس ارایه می‌شود.

وی هم‌چنین درباره گزارش اقدامات ایران در همکاری با آژانس اظهار کرد: در گزارش فصلی مدیرکل به شورای حکام این مساله اشاره می‌شود که اولین فاز همکاری ایران انجام شده است.

به گزارش ایسنا، بازدید از معدن گچین بندرعباس در حالی روز چهارشنبه 9 بهمن صورت می‌گیرد که تا ده روز دیگر دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس در راستای پاسخ به ابهامات و سوالات آژانس درباره گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار است برگزار شود. هم‌چنین مهلت اجرای اقدامات در گام اول توافق ایران و آژانس 20 بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس در زمینه چارچوب همکاری‌ که 20 آبان ماه سال جاری در تهران به توافق و امضا رسید، اقدامات عملی اولیه که ایران باید در عرض سه ماه اتخاذ کند به شرح زیر است:

1 ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندرعباس که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

2 - ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به راکتور تولید آب سنگین که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

3 - ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقیقاتی جدید.

4 - ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی شانزده سایت که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی در نظر گرفته شده است.

5 - شفاف‌سازی اظهارات ایران درباره تاسیسات غنی‌سازی اضافی

6 - شفاف‌سازی بیش‌تر اظهارات ایران در زمینه فن‌آوری غنی‌سازی لیزری

2727

کد N89463

وبگردی