آفتاب

نخست وزیر پاکستان خواهان مذاکره با طالبان شد

نخست وزیر پاکستان خواهان مذاکره با طالبان شد

اسلام آباد - ایرنا - ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه با ارائه پیشنهاد مجدد مذاکره به گروه تحریک طالبان؛ گفت: هیات دولت کمیته ای متشکل از چهار نماینده بمنظور ازسرگیری گفت وگوهای صلح با طالبان تعیین کرده است.

رسانه های پاکستان نوشتند: نواز شریف با حضور در نشست علنی نمایندگان مجالس سنا و ملی در اسلام آباد گفت: ˈعرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر، ˈرحیم الله یوسف زییˈ روزنامه نگار برجسته، ˈرستم شاه مهمندˈ سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و ˈسرگرد عامرˈ افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور از اعضای کمیته صلح برای پیشبرد مذاکره میان دولت و شبه نظامیان تحریک طالبان انتخاب شده اند.

شریف با اشاره به نظارت مستقیم خود بر عملکرد اعضای کمیته صلح تاکید کرد: ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور پاکستان هماهنگی های لازم را در خصوص کمیته صلح انجام خواهد داد.

نخست وزیر پاکستان ارتقای صلح را برای سرنوشت مردم این کشور موثر دانست و خواستار اتحاد مردم کشورش برای رسیدن به این هدف شد.

وی گفت: دولت اسلام آباد در مسیر گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان طالبان گام برداشته و فرصت دیگری را در اختیار این گروه گذاشت، زیرا این امر در راستای منافع ملی کشور است.

نخست وزیر خاطر نشان کرد: تروریسم و صلح نمی توانند به یکدیگر ملحق شود. پاکستان با وجود تجربه تلخ گذشته بار دیگر پیشنهاد انجام مذاکره صلح را به شبه نظامیان داد.

نواز شریف خطاب به گروه تحریک طالبان پاکستان گفت: طالبان با جلوگیری از انجام حوادث تروریستی از فرصت مجدد برای انجام گفت وگوهای صلح استفاده کند.

وی تاکید کرد: دین مبین اسلام، کشتن افراد بی گناه را محکوم می داند در حالی که هزاران نفر از شهروندان و نیروهای امنیتی پاکستان در سالهای اخیر بر اثر حوادث تروریستی جان خود را از دست داده اند.

نخست وزیر پاکستان گفت: دولت این کشور پیشتر هم پیشنهاد مذاکره به طالبان داده بود اما متاسفانه این گروه پاسخ مثبتی به آن نداد.

یکشنبه گذشته گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان (موسوم به تی تی پی) آمادگی خود را بمنظور برگزاری مذاکرات صلح با دولت پس از راه اندازی یک عملیات همه جانبه از سوی ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان اعلام کرد.

شاهدالله شاهد سخنگوی این گروه در گفت وگوی تلفنی با رسانه ها گفت: دولت بمنظور برگزاری مذاکره باید یک محیط مساعد را فراهم آورد.

آساق ** 1095**5981
کد N89420

وبگردی