آفتاب

نخست‌وزیر نیوزلند تغییر پرچم را بررسی می‌کند

نخست‌وزیر نیوزلند تغییر پرچم را بررسی می‌کند

نخست‌وزیر نیوزلند امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، از تغییر پرچم ملی حمایت می‌کند اما پیش از هرگونه تصمیمی در این باره، یک رفراندوم باید صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پرچم کنونی نیوزلند انتقادهای زیادی را به خود جلب کرده است چرا که در سمت راست آن علاوه بر تصویر پرچم انگلیس، چهار ستاره بیانگر صورت فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) قرار دارد.

جان کی، نخست‌وزیر نیوزلند معتقد است که این پرچم باید نمایانگر یک سرخس نقره‌ای باشد که نماد ملی کشور است و سابق بر این توسط تیم‌های ورزشی نیوزلند چون تیم راگبی "AII Blacks" مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی به خبرنگاران گفت: من تمایل دارم یک تغییر را مشاهده کنم. اما در ابتدای امر،‌این بزرگترین و تنهاترین مساله‌ای نیست که ما به عنوان یک کشور با آن مواجه هستیم. ثانیا، حتی با وجود آنهایی که می‌خواهند این تغییر صورت گیرد، حمایت جهانی برای آنچه که ما برای تغییر می‌خواهیم، وجود ندارد. به عقیده من یک سرخس نقره‌ای بهترین گزینه است.

نخست‌وزیر نیوزلند افزود: نیمی از مردم کشور موافق و نیمی مخالف پذیرش یک پرچم جدید هستند. من قصد دارم تا وزرای ارشد را برای برگزاری یک همه‌پرسی در این باره گردهم آورم تا درباره برگزاری این رای‌گیری در اواخر 2014 به توافق نظر برسند.

وی گفت، کانادا، دیگر مستعمره سابق انگلیس، هیچگاه از اینکه در سال 1965 برگ درخت افرا را در پرچم خود جای داد، پشیمان نیست. من می‌دانم که این مناظره جدی در کانادا بود اما حال آیا کانادایی‌ها از این کار پشیمان هستند؟

نیوزلند مستعمره سابق انگلیس در سال 1931 اعلام استقلال کرد.

انتهای پیام

کد N89310

وبگردی