آفتاب

نماینده شاهین شهر: لایحه بودجه 93 دارای یازده نکته مثبت است

نماینده شاهین شهر: لایحه بودجه 93 دارای یازده نکته مثبت است

تهران – ایرنا - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت، لایحه بودجه 93 دارای یازده نکته مثبت و قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، « حسینعلی حاجی دلیگانی»در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1393 کل کشور اضافه کرد: همه می دانیم که بودجه با پیشنهاد دولت و کارهای تکمیلی مجلس تدوین می شود؛ در این راستا خوشبختانه بودجه دولت که در کمیسیون های مختلف بررسی شده است در راستای برقراری انضباط بیشتر بودجه است.

نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که کمیسیون تلفیق سعی کرد بودجه کشور را واقعی تر کند، به یازده نکته قابل توجه در بودجه پرداخت.

دلیگانی گفت: نخستین نکته، آن است که تبصره 22 در راستای تحقق حماسه اقتصادی به لایحه بودجه الحاق شد که در این جهت پیش بینی شده 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت، گاز، برق و آب صورت گیرد و همچنین 20 حکم جدید برای حمایت از تولید ،فرصت برای تنفس سرمایه از جمله سرمایه در گردش و همچنین مناسب سازی فضای کسب و کار ایجاد شود.

وی گفت: دومین نکته مربوط به توجه به بخش سلامت است؛ به نحوی که 24 درصد به بودجه بخش سلامت اضافه شده است و همچنین این که 22 میلیون نفر جمعیت روستایی و شهری که تحت پوشش بیمه سلامت نبودند قرار است در این بودجه تحت پوشش قرار گیرند.

نماینده شاهین شهر سومین نکته قابل توجه را بخش آموزش و پرورش، از جمله رشد 22 درصدی بودجه بخش آموزش و پروش ذکر کرد و گفت: در این بخش ما شاهد مشکلات زیادی هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص چهارمین نکته قابل توجه دربودجه گفت: در اجرایی ماده 219 قانون برنامه پنجم ، دولت اولین گام را جهت عملیاتی نمودن بودجه ریزی برداشت و 27 دستگاه اجرایی بودجه شان عملیاتی شده است.

وی توجه به بخش توان دفاعی را از دیگر شاخص های قابل توجه لایحه بودجه 93 ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن چیزیکه در لایحه دولت آمده بود، هفت هزار و 500 میلیارد تومان به بودجه دفاعی اضافه شد که بتوانیم خودمان را مهیا تر از قبل در خصوص تهدیدهای توخالی مهیا کنیم؛ همچنین اختصاص 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای بخشی از قانون جامع ایثارگران از نکات مثبت بودجه است.

دلیگانی کاهش هزینه های جاری (صرفه جویی هفت درصدی) و همچنین انضباط مالی را از دیگر نکات مثبت بودجه عنوان کرد و گفت: این که 22 درصد از ردیف های متفرقه در بودجه کاهش پیدا کرده که معمولا این ردیف های متفرفه در اختیار دستگاه های ملی از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری است که گام مثبتی است که در این جهت بر داشته شده است.

وی اضافه کرد: نکته هشتم توجه به توسعه عدالت گستری است؛ اینکه 4 هزار میلیارد تومان در اجرای ماده 8 برنامه در جهت توازن سازی بین شهرستان ها از سرجمع بودجه اختصاص داده شده کار بسیار مثبتی است که انجام می شود؛ همچنین اختصاص 2 هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری و افراد فاقد شغل از محسنات لایحه بودجه است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که حدود 10 میلیارد دلار برای کنترل آبهای مرزی و در جهت بهبود وضعیت طرح های آب و فاضلاب اختصاص داده شده و همچنین 600 میلیارد تومان برای مجتمع های آب روستایی و همچنین بهسازی روستایی اختصاص داده شده است و 1500 میلیارد تومان برای تامین قیر برای آسفالت معابر روستایی جاده های روستایی و شهرهای کوچک، که امور بسیار لازمی بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: دهمین نکته این است که برای وثیقه جهت وام گرفتن اسناد عادی هم توسط بانک ها پذیرفته شود؛ این که وام های کشاورزی سه سال استمهال بشود و 460 میلیارد تومان برای ایجاد شهرک های کشاورزی و یک هزار میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شد و این که تا 11 هزار میلیارد تومان اضافه شد برای خرید گندم از کشاورزان داخل کشور که مبلغ پیشنهادی دولت 8 هزار میلیارد تومان بود که به 11 هزار میلیارد تومان اضافه پیداکرد.

وی افزود: یازدهمین نکته مهم قابل توجه لایحه بودجه حذف یارانه بگیران ثروتمند و خارج نشین از لیست دریافت کنندگان یارانه است.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: طبیعی است که اشکالاتی در بودجه ها است اما بخش مهمی از آن بر می گردد به این که قوانین تنظیم بودجه مشکلاتی دارد که دولت، مجلس و مراکز پژوهشی باید قوانینی برای اصلاح آن تنظیم کنند.

وی در خاتمه گفت: اگر کلیت بودجه رای نیاورد دیگر به دولت بر نمی گردد، به کمیسیون تلفیق برمی گردد و این کمیسیون باید ظرف 72 ساعت اصلاحات را انجام دهد.

سیام(3)**9189** 1418
کد N89122

وبگردی