آفتاب

یخ روابط روسیه و اروپا با نشست بروکسل هم آب نشد

یخ روابط روسیه و اروپا با نشست بروکسل هم آب نشد

ایرنا- تهران- اجلاس مشترک مقامات روسیه و اتحادیه اروپا که با حضور ولادیمیر پوتین برگزار شد به رغم تلاش های فراوان صورت گرفته نتوانست به سردی روابط مسکو و بروکسل پایان دهد.

دیدار و گفت وگوهای ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا وˈهرمان ون رامپیˈ که روز سه شنبه در بروکسل و در چارچوب اجلاس مشترک روسیه و اروپا صورت گرفت نتوانست به یک نتیجه ملموس در روابط فی مابین منجر شود و دو طرف از گفت وگوها دست خالی خارج شدند.

بررسی مسایل حقوق بشر، عدم توافق مسکو و بروکسل پیرامون حوادث اخیر اوکراین و نیز تعیین زمانی برای نشست آتی مقامات مسکو و بروکسل تنها دستاوردهای اجلاس اخیر مقامات روسیه و اتحادیه اروپا بود.

اختلاف نظر پیرامون مسایل و حوادث اخیر اوکراین موجب شده است که روسیه و اتحادیه اروپا نتوانند روابط فی مابین را به طور کامل تبیین و تعریف کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند مساله اوکراین یک رقابت ژئوپولیتیک برای دو طرف محسوب می شود.

مقامات روسیه و اتحادیه اروپا در پایان نشست اخیر در بروکسل و هنگامی که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بودند تلاش نکردند تا اختلاف موجود میان خود را پنهان کنند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد که هیچ مخالفتی در مشارکت با اتحادیه اروپا نمی بیند مشروط بر اینکه این مشارکت نقش مثبتی در اقتصاد روسیه داشته باشد.

ازسوی دیگرˈهرمان ون رامپیˈ رییس شورای اروپا نیز ابراز امیدواری کرد بتواند مسکو را متقاعد کند که مشارکت روسیه با اتحادیه اروپا برای همه کشورهای همسایه از جمله روسیه مفید و مثبت خواهد بود.

پوتین دراین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد وام 15میلیارد دلاری مسکو به کی یف برای کمک به رهبران و مقامات اوکراین نیست بلکه این وام برای بهبود شرایط اقتصادی مردم این کشور و کاهش مشکلات اقتصادی آنان است.

پوتین افزوده است این وام با هدف بهبود شرایط اقتصادی اوکراین در اختیار این کشور قرار گرفته و صرفنظر از اینکه چه حکومت و مقاماتی در کی یف بر سر کار باشند نسبت به بازپرداخت این واحد متعهد هستند.

رییس جمهوری روسیه افزود مسکو هرگز برای اوکراین تعیین تکلیف نخواهد کرد ولی در مقابل انتظار دارد که طرف های غربی نیز همین کار را بکنند.

وی گفت برای مثال پذیرفتنی نیست که روسیه برای یونان تعیین تکلیف کند و به همان ترتیب انتظار می رود که اروپا نیز چنین رفتاری را در قبال اوکراین مرتکب نشود.

رییس جمهوری روسیه افزود: همانگونه که ما به ˈیانوکوویچˈ می گوییم که از زور در برابر مردم استفاده نکند در مقابل انتظار می رود که غربی ها نیز به مخالفان گوشزد کنند که در کی یف پایتخت یونان میدان جنگ درست نکنند.

سی و دومین اجلاس سران روسیه و اتحادیه اروپا روز سه شنبه در بروکسل برگزار شد و هیات روسی به ریاست پوتین با سران اروپا شامل هرمن ون رامپی رییس اتحادیه اروپا، خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی این اتحادیه در مورد مسایل مختلف گفت وگو کردند.

اتحادیه اروپا عمده ترین شریک تجاری روسیه است و حجم مبادلات بازرگانی روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه در سال های اخیر به بیش از 400 میلیارد دلار رسیده است.

اجلاس سران روسیه و اتحادیه اروپا هر شش ماه و به نوبت در یک شهر اروپایی یا روسیه برگزار می شود و در آن موضوعات مورد علاقه دو طرف مطرح و مورد بحث قرار می گیرد.

اجلاس بعدی سران روسیه و اتحادیه اروپا تابستان سال آینده و در شهر سوچی روسیه برگزار خواهد شد.

اروپام 1583 ** 1064
کد N89051

وبگردی