آفتاب
ندیمی در موافقت با كلیات بودجه؛

نگاه بودجه به منابع عمومی مبتنی بر واقع بینی بود

نگاه بودجه به منابع عمومی مبتنی بر واقع بینی بود

در راستای بودجه عمومی از لحاظ درآمد‌ها و واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف مانند آن هم رویکرد مجلس و رویکرد کمیسیون تلفیق در تعامل با دولت رویکرد هم‌اندیشی بود تا بودجه واقعی‌تری را تعریف کنیم.

نماینده لاهیجان وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ گفت: در مورد منابع عمومی نگاه ما مبتنی بر واقع‌بینی است. همانطور که رهبر ما به ما توصیه کرده است که واقعیت‌ها را ببینم.

به گزارش ایلنا، ایرج ندیمی به عنوان نماینده موافق بودجه در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس شورای اسلامی گفت: ما از بودجه سالیانه یا سنواتی که سند مالی دولت است چه انتظاری داریم؟ آیا انتظار داریم همه مباحث، مشکلات، رنج‌ها و آلامی که در ابعاد مختلف اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و غیره با آن روبرو هستیم رفع کنیم؟ اگر چنین انتظاری است مخالفت جا دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اما اگر قرار است بودجه از جهت پاسخ‌گویی مد‌نظر باشد و خصوصیت اسناد فرادستی مانند برنامه و سیاست‌ها را داشته باشد، ما در این راستا خود را محدود کرده‌ایم و هر تصمیمی که می‌گرفتیم باید می‌دیدیم آیا قانون داریم یا نداریم؟ برنامه چه می‌گوید، اسناد فرادستی و پشتیبان دیگر چه می‌گوید. از این جهت به نظر می‌رسد بخشی از مخالفت‌ها در حوزه انتظاراتی است که قابل برآورد در بودجه یک ساله نیست.

ندیمی اظهار داشت: نکته دیگر، به هر صورت ما با تحریم از یک سو مواجه هستیم، با چندین هزار پروژه عمرانی و از سوی دیگر با کاهش منابع دولت روبرو هستیم با مباحث مختلفی از جهت شاخص‌ها روبرو هستیم و دولت اصرار دارد تورم را مدیریت کند؛ به همین دلیل بعضی از اختلاف‌ها در این حوزه بود که بین رکود یا تورم کدام را باید برگزید؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: البته امثال ما اعتقاد داریم نمی‌شود ففط به تورم توجه کرد حتما باید برای رکود هم چاره‌ای اندیشید؛ زیرا بدون سرمایه گذاری نمی‌توان به تولید، به صادرات، به اشتغال، کاهش واردات و به کثیری از این موارد توجه کرد. از این جهت هم باید عرض کنم دوستان و نماینده‌های شما در کمیسیون تلفیق همه هم و غم خود را متوجه و مصروف این معنا کردند که چگونه بین تورم و رکود مدیریت شود.

ندیمی افزود: نکته دیگر ارقام بودجه است. دوستان ما برخی از ارقام را در رابطه با مسایلی مانند مالیات و غیره برشمردند. اما بودجه کل ما که از جهات بسیاری بودجه قبضی است. هم بودجه شرکت‌ها و هم بودجه عمومی در حالت قبض نگه داشته شده است و نه در حالت بسط و واقعا اصرار بوده است که درآمد‌ها افزایش نیابد؛ با اینهمه ما ارقام افزایشی داشتیم.

وی خاطرنشان ساخت: بر حسب ضرورت‌هایی که داشتیم و خوش بینی که به دولت داریم، این ارقام افزایش یافته است. این دولت، دولت جدیدی است و باید مورد حمایت همه ارکان باشد. همانطور که مجلس منتخب مردم است، رییس جمهوری نیز منتخب مردم است و ما باید به منتخب مردم کمک کنیم تا اهداف و ایده‌ها البته در چارچوب قوانین اجرایی شود.

ندیمی ادامه داد: در راستای بودجه عمومی از لحاظ درآمد‌ها و واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف مانند آن هم رویکرد مجلس و رویکرد کمیسیون تلفیق در تعامل با دولت رویکرد هم‌اندیشی بود تا بودجه واقعی‌تری را تعریف کنیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق یادآور شد: باید تلاش کردیم با همکاری دولت بودجه واقعی تری را تعریف کنیم.

وی یکی از مختصات این بودجه را شفافیت دانست و گفت: حساب‌های خاص نزد خزانه که مشخص نشود پول کجا می‌رود و چطور هزینه می‌شود، اقل است. نمی‌گویم اصلا نیست بلکه اقل است؛ تلاش کردیم این نوع حسابرسی‌ها و حسابداری‌ها و برداشت‌ها و احتمالات را کاهش دهیم. یعنی سعی کردیم حساب‌های خاصی را که نمی‌دانیم مستقیما چه می‌شود یا حساب‌هایی را که گردش خزانه نداشتند را قطع کنیم و بودجه به طور کلی شفاف باشد.

ندیمی افزود: بودجه سال جاری حساب و کتاب دارد. برای نمونه اگر درآمدهای یک نهاد عمومی غیردولتی هم از این طریق تامین می‌شد، ابتدا گردش خزانه برای آن تعریف کردیم. همانطور که دولت تلاش کرد بودجه را از نظر نظم قانونی سر وقت به مجلس ارائه دهد، دولت تلاش کرد با نماینده‌های شما در کمیسیون تلفیق شفافیت را به حداکثر برساند و بسیاری از مواقع دولت اصرار داشت که مبالغ گردش خزانه داشته باشد و حساب خاص نداشته باشد.

ندیمی یادآور شد: در مورد منابع عمومی نگاه ما مبتنی بر واقع بینی است. همانطور که رهبر ما به ما توصیه کرده است که واقعیت‌ها را ببینم.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس ادامه داد:  ما از دولت می‌خواهیم سیاست‌های خود را اعلام کند که برای حامل‌ها جزء به جزء چه برنامه‌ای در نظر دارد؛ ما باور کرده‌ایم که فاز دوم را اجرایی کنیم زیرا این کار برگشت‌ناپذیر است. هزینه‌های آن را داده‌ایم و باید آن را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: این رویکرد را در موضوع بودجه برای شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت داشتیم سعی کردیم نگاه خود را به تکثر و افزایش شرکت‌ها معطوف کنیم.

ندیمی خاطرنشان کرد: تلاش شده است شرکت‌ها بزرگ‌تر نشوند و دولت فربه نشود؛ زیرا دولت و دولت‌ها هرگز کارفرمای خوبی نبودند. در مورد رویکرد مالیات‌ها در خصوص درآمدهای مالیاتی باید بگویم ۳۳. ۸ درصد، در سایر درآمد‌ها ۱۳. ۵ درصد در مورد سود سهام ۳۳. ۱ در مورد سازمان تنظیم مقررات ۱. ۴۶ و انتقال از درآمد سازمان هدفمندی مشخص نشده و فروش خدمات مانند آن ۲. ۳ درصد رشد داشتیم. سعی کردیم از جهت رویکرد به مالیات تعریف جدیدی داشته باشیم.

کد N88788

وبگردی