آفتاب
مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور:

عدم برخورد مناسب پزشک با بیمار، بیشترین شکایت مردم از پزشکان است

عدم برخورد مناسب پزشک با بیمار، بیشترین شکایت مردم از پزشکان است

مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بیشترین شکایت مردم از پزشکان به خاطر نبود برخورد مناسب پزشک با بیمار است، گفت: در سیستم بهداشت و درمان کشور مقوله اخلاق پزشکی با بیماران و مردم به خوبی صورت نمی‌گیرد و این به علت آن است که حقوق پزشکان رعایت نمی‌شود.

دکتر احسان شمسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: در مسئولیت اخلاقی مرجع تشخیص وجدان خود فرد است، در حالی که در مسئولیت حقوقی بر حسب مورد، قانون یا داوری عرف، مرجع تشخیص است.

شمسی بیان کرد: تلاش پزشک نسبت به درمان بیمار، راز داری مسائل بیمار، نوع برخورد پزشک با بیمار و امنیت بیمار از جمله شاخص‌های مهم اخلاق پزشکی است.

مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حرفه‌ای که پزشکان دارند نمی‌تواند خالی از خطا و اشتباه باشد، افزود: خطاهای اخلاقی شامل بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و عدم‌ مهارت‌های ارتباطی همچون توضیحات کامل درمان از سوی پزشک به بیمار است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شکایت مردم از پزشکان به خاطر نبود برخورد مناسب پزشک با بیمار است، اظهار کرد: رضایت آگاهانه حق بیمار است و بیمار این حق را دارد که در مورد روند درمان خود اطلاعات کامل را بداند.

مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در سیستم بهداشت و درمان کشور مقوله اخلاق پزشکی با بیماران و مردم به خوبی صورت نمی‌گیرد و این به خاطر این است که حقوق پزشکان رعایت نمی شود.

شمسی با تاکید بر این مطلب که اکثریت بیماران با حقوق خود آشنایی ندارند، گفت: بیماران باید حقوق خود را از پزشکان مطالبه کنند چرا که هم جامعه و هم ارائه کنندگان خدمت در نظام سلامت دو روی یک سکه هستند و باید به گونه‌ای عمل کرد که تعادل رعایت شود.

وی در پایان یادآورشد: اگر نظام پرداختی و تعرفه گذاری منطقی و واقع بینانه باشد و بودجه بیشتری به حوزه سلامت اختصاص داده شود به خودی خود به مباحث اخلاقی هم توجه می‌شود.

انتهای پیام

کد N88662

وبگردی