آفتاب

اخضر ابراهیمی: حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه می‌تواند مفید باشد

اخضر ابراهیمی: حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه می‌تواند مفید باشد

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با بیان این که حضور ایران در گفت‌وگوهای صلح می‌تواند مفید باشد، افزود که کشورهای میانجی به دنبال همکاری تهران در آینده خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز سه‌شنبه گفت: ایران باید بخشی از مسائل منطقه‌ای و راه‌حل‌های آن به ویژه درباره مساله سوریه باشد. این کشور باید برای کنفرانس ژنو ۲ دعوت می‌شد، چون نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت.

به گزارش شبکه خبری پرس تی‌وی، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه نیز در واکنش به سخنان وزیر اطلاع‌رسانی سوریه گفت: من فکر می‌کنم در آینده تلاش‌ خواهیم کرد با ایران گفت‌وگو و همکاری کنیم. بنابراین، این کشور نقش خود را ایفا خواهد کرد و مسئولیت خود در منطقه را خواهد پذیرفت.

وی همچنین اذعان کرد که در گفت‌وگوهای بین هیات‌های نمایندگی دولت سوریه و مخالفان هیچ موفقیتی حاصل نشده است.

وی گفت: هیچ کس در حال خروج از مذاکرات نیست. ما در واقع به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌‎ایم، اما هنوز در حال گفت‌وگو هستیم و تا جایی که به من مربوط می‌شود، این امر کافی است.

دو طرف از چند روز گذشته مذاکرات خود را در ژنو آغاز کرده‌اند، اما این مذاکرات با تاکید مخالفان بر ضرورت استعفای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به بن‌بست رسیده است.

ابراهیمی با بیان این که آمریکا و روسیه به شدت برای یافتن راه حل بحران سوریه تلاش می‌کنند افزود: این گفت‌وگوها تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

کنفرانس ژنو ۲ از ۲ بهمن (۲۲ ژانویه) با هدف یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه در سوییس جریان دارد.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه ابراز تاسف کرده است که برخی از کشورهایی در کنفرانس ژنو حاضر هستند «که دستشان به خون مردم سوریه آغشته است.»

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان‌گیر سوریه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از شورشیان مسلحی که در سوریه علیه حکومت این کشور می‌جنگند از اتباع کشورهای خارجی هستند.

بر اساس آمار سازمان ملل، به دلیل خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه در سوریه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ و بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد که در پی تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۴ بیش از چهار میلیون سوری مجبور به ترک خانه‌های خود خواهند شد.

انتهای پیام

کد N88220

وبگردی