آفتاب
/میزگرد پیرامون قطعنامه جهان علیه خشونت/

یک استاد حقوق: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های صلح در جامعه، آموزش است

یک استاد حقوق: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های صلح در جامعه، آموزش است

یک استاد حقوق بین‌الملل تاکید کرد: ریشه خشونت در جوامع داخلی و بین‌المللی، فقر، تبعیض و عدم آموزش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صابر نیاورانی در میزگرد علمی "بررسی ابعاد پیوستگی قطعنامه جهان علیه خشونت با اسناد حقوقی بین‌المللی مربوط به حق بر صلح" که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: روانشناسان معتقدند که صلح از درون انسان‌ها آغاز می‌شود و زمانی که افراد دست به خشونت می‌زنند، بیشترین لطمه آن در ابتدا به خودشان وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که نویسندگان مراتب صلح را به سه دسته تقسیم کرده‌اند، ادامه داد: صلح درون (فردی)، برون (اجتماعی) و صلح جهانی (بین‌المللی) از جمله مراتب صلح است. مفهوم احساس امنیت در این دسته‌بندی‌ها مشترک است و از زمانی در انسان‌ها صلح به وجود می‌آید که افراد جامعه این احساس را داشته باشند که حقوق آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود.

نیاورانی با تعریفی از واژه جنگ گفت: جنگ یعنی سرازیر شدن خشونت‌های دو مرز (دو کشور). در واقع جنگ میان خیر و شر و بدی است و صلح را زمانی تصور می‌کنیم که جنگ وجود داشته باشد. و احترام به آزادی‌ها را زمانی می‌شناسیم که نقض آزادی وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که ریشه خشونت در جامعه داخلی و بین‌المللی، فقر، تبعیض و عدم آموزش است، گفت: اگر قرار است که جامعه مدنی برنامه‌ای داشته باشد تا صلح در جوامع ایجاد شود، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های آن آموزش است. در جوامع داخلی و بین‌المللی باید سازوکارهای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات نهادینه شود.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که معضل اساسی در جوامع داخلی و بین‌المللی این است که توسل به زور را ممنوع کرده‌ایم، تصریح کرد: ما باید سازوکار اجرایی را برای این موضوع فراهم کنیم. باید نهادهای جامعه مدنی بر لزوم حل و فصل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز تاکید داشته باشند.

نیاورانی با انتقاد از این‌که در جامعه ما درجه صلح رو به افول است، گفت: روز به روز آمار دعاوی در دادگستری‌ها روز به افزایش است و به نوعی دعاوی دادگستری‌ها اکنون به 9 میلیون رسیده است و این مشکلات را ما می‌توانیم تنها با افزایش مطالعات‌مان در زمینه صلح حل کنیم.

انتهای پیام

کد N88096

وبگردی