آفتاب
یک استاد دانشگاه:

تجسس در زندگی دیگران قبیح است

تجسس در زندگی دیگران قبیح است

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ محقق اردبیلی گفت: اگر بدی‌ای در جامعه فراگیر شود دودش به چشم همه افراد جامعه می‌رود و تمام افراد جامعه ضرر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید علی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «حریم خصوصی در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است» اظهار کرد: ما باید ابتدا تعریفی از حریم خصوصی و ملاک خصوصی بودن افراد داشته باشیم. در اسلام برای این امر یک قاعده کلی وجود دارد و آن قاعده این است که "ضرر نزنید و کسی هم نباید به شما ضرر بزند".

وی یادآور شد: ما باید این را در جامعه دیکته کنیم که حق نداریم از نظر حیثیتی به آبروی کسی ضرر بزنیم و حریم خصوصی افراد باید در جامعه شناخته شده باشد. ‌جایی مثل اداره حریم خصوصی افراد نیست که هرکاری که دوست داشتند انجام دهند بلکه حریم خصوصی تعریف خاص خودش را دارد و اگر هرکسی در هر مقام و منصبی که است نظارتی بر کار او صورت نگیرد باعث می‌شود که حریم‌های خصوصی شکسته شده و افراد جامعه ضرر کنند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ محقق اردبیلی تصریح کرد: در آیه 12 سوره حجرات آمده است که تجسس در زندگی دیگران قبیح است و خداوند در این آیه می‌فرماید هرگز نباید به یکدیگر بدگمان باشیم چرا که این بدگمانی موجب ضرر افراد می‌شود. ما هرگز حق نداریم ترور شخصیتی داشته باشیم چرا که ترور شخصیت ضررش بدتر از ضرری است که به جسم می‌رسد.

علی‌نسب در ادامه با اشاره به انگیزه افراد برای این کار ناشایست اظهار کرد: انگیزه افراد به این نکته برمی‌گردد که افراد می‌خواهند از رفتار سایرین سوءاستفاده کنند و می‌خواهند با کسب اطلاعات از زندگی سایرین آنها را تحت فشار قرار دهند. همان چیزی که متأسفانه در جامعه حال حاضر می‌بینیم و یک سری از مطالب خصوصی افراد در فضاهای مجازی پخش می‌شود.

وی در پایان با بیان این‌که «باید برای از بین بردن این کار، فرهنگ‌سازی درستی انجام دهیم» گفت: باید از طریق رسانه، مساجد و مؤسسات فرهنگی تبلیغ کنیم و به افراد بفهمانیم که اگر بدی‌ای در جامعه فراگیر شود دودش به چشم همه افراد جامعه می‌رود و تمام افراد جامعه ضرر می‌کنند و این کار زشتی است که باید فرهنگ نادرست آن از بین برود.

انتهای پیام

کد N88091

وبگردی