آفتاب

ژاپن محتوای پوزش طلبانه کتب درسی تاریخ خود را تغییر می‌دهد

ژاپن محتوای پوزش طلبانه کتب درسی تاریخ خود را تغییر می‌دهد

اعلام این موضوع که ژاپن در کتب درسی خود تجدید نظر خواهد کرد تا نشان دهد که جزایر مورد مناقشه با چین و کره جنوبی، جزئی از خاک این کشور هستند، خشم سئول را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از بروز مناقشاتی بین ژاپن، سئول و پکن همچون اختلافات ارضی و بازدید نخست‌وزیر ژاپن از معبد جنجالی یاسوکونی که تعدادی از جنایتکاران جنگی در آن دفن شده‌اند، مناسبات این سه کشور دچار تنش روزافزونی شده است.

در چنین شرایطی، شینزو آبه، نخست‌وزیر محافظه‌کار ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد در سیستم آموزشی تجدیدنظر کرده و لحن پوزش‌طلبانه تاریخ ژاپن را کم‌رنگ‌تر کند. این موضوع برای کره جنوبی و چین که همچنان جاه‌طلبی و خشونت ژاپن در جنگ جهانی دوم را به یاد دارند، بسیار حساس است.

در همین راستا، هاکوبون شیمومورا، وزیر آموزش ژاپن اعلام کرد که وزارتخانه‌اش در حال تجدید نظر در کتب تاریخ است تا تاریخ ژاپن را به طوری شایسته بازتاب دهد و برای توجیه کشورهای همسایه نیز تلاش‌های دیپلماتیکی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: کتب درسی تغییر خواهند کرد تا این موضوع روشن شود که جزایر کوچک "توکدو" که تحت کنترل کره جنوبی است و ژاپن آنها را تاکشیما می‌نامد، جزئی از خاک ژاپن بوده‌اند.

پس از این اقدام، وزارت امور خارجه کره جنوبی سفیر ژاپن را فراخواند تا مرابت اعتراض خود در این خصوص به او اعلام کند.

این وزارتخانه کره‌ای پیش از این نیز از ژاپن خواسته بود تا این تغییرات را لغو کند.

همچنین منابعی به این کتب درسی اضافه خواهد شد تا نشان‌ دهد که جزایر سنکاکو که مرکز مناقشات ارضی چین و ژاپن است، بخشی یکپارچه با خاک ژاپن بوده و شکی در مالکیت آن نیست. چین و کره جنوبی در دوره‌هایی از نیمه اول قرن بیستم میلادی، تحت حکمرانی ژاپن قرار داشته و رنج‌های زیادی متحمل شدند.

انتهای پیام

کد N88064

وبگردی